STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA
ISTANBUL AKU DATANG ! : PART 9
SPICE BAZAAR
Lepas Eyup district kami masuk balik ke Istanbul Europe. Petang dah lewat beno, and Mr Murad ajak kami singgah di Spice Bazaar.
Spice Bazaar is one of the largest Bazaar in the city. The market was constructed in the 1660s as part of the New Mosque (Yeni Camii). Masa tu sewa dari kedai kt dalam ni digunakan utk penyelenggaraan Masjid ini and other charities mcm utk sekolah, hospital dan hamam (Turkish bath). Ini memang old town bazaar ni.
Arghhhh dah masuk.Tgk deretan tu Turkish tea mcm2 perasa. Yg kat umah pun byk belum terbuat lagi. Kt sini yg femes apple tea, ada org suka, not for me lah. Lebey suka tea biasa.
Kat dalam ni ada macam2 coloured spices on display bersama2 lokum (Turkish Delight) yg dah macam jewels cantiknya. Such an eye candy for tourists macam hakak - buat rambang mata. Selain dari tu ada jugak org jual caviar, dried herbs, honey, nuts and dried fruits. Bagi akak, harga kt sini lebih murah dari Grand Bazaar. Dah dalam kepala otak tu igt nak shopping kt Grand Bazaar je mmg tak byk la souvenir yg dibeli kt sini. Pastu dok terbayang je wajah kerisauan Pakcik Murad yg menggamit2 kata ada setengah jam je lekaih lekaih bas dah tunggu (eh ke van...tp mcm bas). Deng... akak tak boley stress cenggitu nti ntah apa2 aku beli...
Arghhhh... terjumpalah jugak stall jual macam2 cheese... akak dah setat geram. Tapi tak beli. Baik, mari salahkan pak Murad. Last2 beli cheese kt merket bawah apartment.
Yg beg2 kecil Istanbul tu wajib beli. Mmg tak boley fokus lah bawakkan bejalan ngan budak berdua ni. Sorang autistik kan... mmg mata tu tak lari le dr mengawas dia takut hilang sekelip mata igt kedai kt Malaysia. Klu kt Mesia gi jalan ngan dia mmg cepat hilang lahhhh klu jumpa kedai. Yang sorang tu klu dah letih mulalah buat lembik ajak balik. oiii dua kali ganda tensi.
Klu jalan dalam ni macam tak nampak jalan pulang, jalan2 patah balik jumpa jalan tadi...eh kt mana jalan keluar ntah... Peniaga dia ada yg awesome, ada yg boley tahan katuk harga. Kebanyakan pandai nau membeli jiwa. Nanti dia hidang Turkish tea bila kita masuk kedai, tak beli takper kata dia..tapi.... ko ghaser??? ok, sib baik akak jiwa kental la jugak, klu apaknya...huh...tak kurang gek yg buat pandai ckp Melayu..
Aiyaiyai...rambang mata
Spices and herbal tea. Sempat beli safron je kt sini.
Turkish delight or Lokum. Huihhh manisnya iol kenot tahan. Me, not sweet tooth, juara betul org kt sini bab manis eh. Yg org bagi pun tersadai kt peti lagi... apatah lagi nak beli. ok, beli jugak utk bagi org.
Lost in the sea of people. Pastu kedai souvenir tu byk jual sabun. Kesahnya...baru ke tahu budaya Hamam or Turkish bath mmg sangat popular nak lagi zaman Ottoman dulu. So sabun tu adalah elemen yang sgt penting utk budaya tu. Maka aku rasa menyesal lak beli sikit je sabun kecik yg bekas dia ada ilustrasi zaman Ottoman yg cantik2. Sebab apa..terjumpa plak gambo yg tak semiak cam women half naked kt hamam (Turkish bath). Rupa2nya tu ilustrasi hamba2 perempuan or gundik kt Harem. Klu tau aku beli byk2...takpe, next taim, next taim...
Day 5 : Free and Easy historical Istanbul.
So pepagi lagi kami dah rangka lawatan memenatkan kaki di pekan Istanbul pada hari ini. So kami sepakat nak ke Hagia Sophia and Topkapi Palace and Grand Bazaar. Hari ini hari bebas Pak Murad wehuuu tiada lagi penjaga masa. Anyway, thank you so much Mr Murad yg sangat baik hati dan menjaga kami macam menatang minyak yang penuh.
So ini lah dianya jalan yg kami lalui utk ke pekan. Ni adalah kawasan Sultan Ahmed square, yg lalu kt hippodrome and masjid biru tu. Bangunan sebelah kiri tu macam muzium art gitu.
Pagi ini cuaca agak baik, nampaklah matahari sesekali timbul dari awan. So tulips looked so much beautiful than the other days kami kt sini. Dah nak balik dah baru le agak nak jumpa matahari.
One more shot, Aleesya.
Selfie plak kt Sultan Ahmed square. Tu kereta peronda polis kt belakang. Kami dua beranak kena tinggal jauh kt belakang sbb masih giler bergambar. Pakai sun glass tu sebab tak tahan angin sejuk menderu sampai mata berair. Baru aku perasan hanya aku ngan Aleesya ngan Ammar je yg tak spekki dlm group ni.
Okay, sampailah di perkarangan Hagia Sophia. Kena beli tiket dulu, sorry, dah lupa dah how much.
Puing2 peninggalan from the old church from Byzantine era.
HAGIA SOPHIA
Hagia Sophia/Aya Sofia/Holy Wisdom stood to be largest church for 1500 years. Sophia means Wisdom in Greek. Kalau direct translate ke English it means "Shrine of The Holy of God".
It was first dedicated in 360 in the reign of Constantius II. Selepas itu ia mengalami beberapa kali re-construction disebabkan kerosakan dan kebakaran disbb kan oleh riot di zaman pemerintah emperor of Byzantine.
Ciri2 Christianity masih tampak nyata di bangunan yg merupakan asal sebuah gereja Kristian Orthodoks Yunani ini . Selepas AlFatih berjaya menawan Constantinople, baginda tidak merosakkan atau mengubah gereja ini, sebaliknya hanya meminta agar patung2 dibuang dan lukisan, mosaic, frescoes dan ukiran ditutup/plastered. In 1935, Ataturk telah menjadikan the then church- to- mosque to museum pada akhirnya.
At the entrance.
Constantinople adalah merupakan kota penting penuh bersejarah di dunia. It was the seat of Eastern Roman (Byzantine) empire at that time. The Byzantine Greek took a great care of Constantinople, erecting beautiful buildings like church and hippodrome, and strong fortifications sehingga menjadikan Constantinople sebagai sebuat kota Metropolitan yang masyhur ketika itu.
Hagia Sophia di Constantinople pula adalah merupakan Eastern Orthodok Church ketika era Byzantine, manakala Roman Katolik Church berpusat di Rome (Western Latin Roman). Walau bagaimanpun 2 gereja ini tidak bersefahaman, due to disagreement the Church in Rome and Constantinople (Katolik dan Orthodoks) malah sedari zaman Perang Salib lagi. The Western Roman ketika itu pernah dalam cubaan untuk menguasai Constantinople bagi memperkuatkan pengaruh dan fahaman mereka.
Kisah pertelingkahan ini bermula apabila sebelumnya, the Western Europe was the dwelling place of such barbarian tribes, menakluk dan menawan daerah, dan membunuh tanpa belas kasihan. Those poeple invaded Rome and destroyed Roman Empire. Europeans dari Latin countries menguasai tanah Roman and seized the Western Roman Empire. However, the Eastern empire kekal selamat daripada the 'Barbarian' Europeans. Pun begitu, the barbarians tetap melancarkan brutal attack ke atas Constantinople!. Akan tetapi Constantinople was well fortified, so it survived those Barbarians' attack. Walaubagaimanapun, dalam tahun 1204 CE, the Latins memasuki Constantinople they carried many massacres and committed horrible atrocities in it. Akan tetapi Constantinople juga merupakan persinggahan tentera Salib dari Western Roman ketika dalam perjalanan menuju ke Jerusalem dan menakluk Baitulmaqdis.
Ketika Emperor Constantinople menghidu kemaraan tentera Mehmed AlFatih, baginda dalam keterpaksaan telah meminta bantuan Roman Latin. Perkara ini disanggah dan tidak dipersetujui oleh sebahagian pembesar dan gereja Orthodoks, bagi mereka, mereka lebih rela melihat 'Turban Turki' memasuki kota mereka daripada "the Latin's Hats"! Pihak gereja Orthodoks juga refuse untuk bersembahyang bersama pihak Katolik.
Mari rewind sedikit sejarah. Constantinople reached its important role during the reign of Theodosius I in 375 BC, or 1600 yrs ago. Sebelum kematian Theodosius I, beliau telah membahagikan Roman Empire kepada 2 bahagian ; The Western Roman Empire dengan Rome sebagai capitalnya, manakala Eastern Roman Empire dengan Constantinople sebagai capitalnya. Ini bagi menyenangkan pemerintahannya, dengan meletakkan Emperor di kedua bahagian Roman ini. Ketika itu juga, it was a dawn of Islam, the Muslim state of Madinah telah membangun, the Byzantium merasakan agama 'baru' ini sebagai ancaman kepada mereka. Jd Byzantium made alliences with local Arab powers across the boarder of Arabian peninsular dan menyiapkan army utk defeat that Muslim state. Org Islam dan Byzantine telah berperang in many battles against each other spt Battle of Mu'tah and Al-Yarmouk, which later lead to Constantipole.
Nabi Muhammad saw menyedari ancaman dari Byzantium ini even sebelum menghantar tentera utk berperang.When Muslims were besieged by polytheist semasa Trench battle, nabi Muhammad saw memberikan 'bisyarah' atau khabar gembira atau glad tiding bahawasanya pihak Muslim akan menawan byk tempat termasuklah Constantinople. This is the matter of SURVIVAL...because since the dawn of Islam, Constantinople has been mobilizing armies every year to attack Muslims. So for Muslims it was necessary to launch a campaign in order to put an end to the threat. Kaum Muslimin juga termotivasi dengan bisyarah dari Rasulullah saw ;
"Verily, you shall conquer Constantinople, what a wonderful leader will its leader be, and what a wonderful army will that army be"
Justeru, kedudukan Constantinople yang sgt strategik, di tengah2 benua Eropah dan Asia, adalah gateway bagi perluasan kuasa dan agama bagi kedua pihak. All this motivated Muslim leader to launch a campaign to conquer Constantine, even since the dawn of Islam.
Setelah melangkah masuk ke dalam Hagia Sophia sungguh terpana dengan senibina yang cantik dan majestic, yang menggabungkan ciri2 Islam dan Kristian, from both Byzantine era dan Ottoman.
Hagia Sophia has 40 windows in the area where worshipers sit and it’s known as famous reflecting mystical light.
Pihak Muslimin gagal untuk menembusi kuatnya tembok Constantinople selama lebi 8 abad. Sehinggalah, 200 tahun selepas establishnya kerajaan Turki Seljuk Ottoman, seorang dari Sultannya, Mehmed II, berjaya menakluk Constantinople. Sultan Mehmed II, atau Muhammad AlFatih digambarkan sebagai seorang Sultan yang warak, telah diberikan didikan agama yang secukupnya dari scholar yang hebat. Dan bapanya, Murad II telah memastikan anakandanya itu menghafal Quran sebelum umur 8 tahun. Bukan saja agama dan pendidikan duniawi yang lainnya, bahkan melengkapkan anakandanya ilmu ketenteraan bagi menyiapkan visinya utk Mehmed sebagai penakluk Constantinople. Mehmed juga boleh berbahasa dalam 6 languages termasuk Greek, Latin dan Arabic. Sesunggguhnya Murad II brought his son Mehmed in such a special way. Guru terhebat Mehmed, Sheikh Aq Sham Addin, juga telah memberikan inspirasi ke dalam jiwa Mehmed utk menakluk Constantinople.
Setelah menyiapkan military plan selama 2 tahun, maka pada April 1453, Mehmed telah bersedia untuk menakluk Constantinople bersama semangat juang fisabilillah yang tinggi. He prepared his army in both material and spiritual levels. Bersama2 250,000 tenteranya, berangkatlah baginda menuju ke Constantinople dari Edirne.
Setelah berjaya memasuki Golden Horn, Mehmed dan tenteranya berjuang berhabis-habisan dengan segala saki baki kekuatan yang ada. Pada 27 May 1453, baginda telah menyeru askarnya untuk berpuasa pada siangnya, dan bersolat, berzikir pada malam harinya bagi memberi kekuatan spiritual dan semangat jihad kepada mereka. Malah sebelum melancarkan gerakan, bagind telah mengimamkan solat bersama ribuan tenteranya. Genderang perang dipalu dan laungan memuji kebesaran Allah bergema di luar kota Constantinople dan menakutkan jiwa pihak lawan. Setelah 54 hari berperang dengan penuh iltizam dan semangat fisabilillah, maka pada tarikh keramat 29 Mei 1453, akhirnya runtuhlah kubu kebal Constantinople tanpa dapat dibaiki lagi setelah dibolosi dengan giant canon basilica ciptaan Orban, arkitek dari Hungary. Tertegaklah bendera Othmaniyah di atas pintu masuk kota oleh Hassan, yang badannya telah pun dihujani dengan panah sebelum rebah syahid menyembah bumi.
Maka pada hari itu, menjelang tengahari (waktu Zohor), baginda dengan menunggang kudanya memasuki kota Constantinople dan dengan perasaan penuh sebak menggenggam tanah Constantine dan bersujud syukur. Seterusnya menuju ke Hagia Sophia di mana rakyat Constantine telah berkumpul di situ dalam ketakutan. Maka Mehmed the Conqueror yang masih muda belia itu pun menyeru kepada penduduk Constantinople bahawa mereka tidak perlu takut kerana baginda dan tenteranya tidak mengapa2kan mereka dan menjanjikan kebebasan beragama mengikut anutan mereka. Baginda seterusnya telah menunaikan solat di sini. Baginda meminta izin untuk menjadikan Hagia Sophia sebuah masjid, malah hanya sebahagian sahaja yg dijadikan masjid dan penduduk Constantine dibenarkan bersembahyang di gereja lain yang masih ada hingga ke hari ini.3 hari selepas the conquest, the first Friday prayer and khutbah di lakukan di Hagia Sophia. Baginda selanjutnya menamakan Constantinople sebagai "Islambul" yang bermaksud Kota Islam, tetapi di tukar oleh Ataturk kepada Istanbul.
During the conquest, Sultan Mehmed AlFatih menyantuni adap perang sebagaimana yg di gariskan oleh Rasulullah seperti tidak memusnahkan tempat ibadat, tidak mengapakan kanak2, wanita dan org tua. Gurunya, Aq Shams Addin sentiasa berada di sisinya untuk memberi semangat dan memastikan Mehmed mengikut garis panduan Islam dalam berperang. Malahan the European people sendiri tidak percaya bahawa Sultan Mehmed sangat pemaaf, adil dan toleransi terhadap org Kristian. Ini sgt berbeza dengan jika dibandingkan dengan European kings yg pernah menawan tanah Muslim, memusnahkan masjid seperti di Andalusia dan membunuh kaum Muslim tidak mengira kanak2, wanita dan org tua. Malah ketika perang Salib pertama, tentera salib tanpa belas kasihan membunuh semua kaum Muslimin di kota Baitulmaqdis seperti canibal sehingga darah mereka mengalir seperti sungai.
Saya... ketika ini kelihatan construction untuk tujuan pemuliharaan. Di atas itu adalah dome of Hagia Sophia, which makes Hagia Sophia world famous. Hagia Sophia dome sits at the centre of the church. It is between two half domes which together equals to the diameters of the dome. The dome is built by brick and mortar, it is 31, 24 mt (102 ft 6 in) diameters and is 55, 6 mt (182 ft 5 in) high. Because of the several repairs and constructions in time, the dome lost its circular shape and the diameter became 31,24 mt (102 ft 6 in) to 30,86 mt (101 ft 3in).
Spectacular view. Selain dari tulisan Allah Muhammad ini, terdapat juga nama2 the prophet's companions.
Hagia Sophia which was converted into a mosque as a symbol of the conquest of Istanbul became a Cami-i Kebir (which means great and grand mosque) of Ottoman Empire. The Ottoman Sultans converted the Conqueror heirloom Hagia Sophia to the Islamic-Ottoman social complex with many restorations and reconstructions. Mereka begitu menjaga Hagia Sophia dengan tidak sekali memusnahkan identitinya.
A library, fountain and primary school was built and added to the structure during the reign of Sultan Mahmud I. One of the major renovation and repairs for Hagia Sophia was made during the reign of Sultan Abdulmecit. Seorang Swiss architect, Gaspare Fossati telah ditugaskan untuk menguatkan dan memperbaharui dome Hagia Sophia during his two years work (1847-49).
The Famous Russian historian Uspenski tells flatly: ”The Turks showed more understanding than Crusaders army for the city works and structures, behaved more humanitarian, protected and repaired old works immediately.”
One of the other historians Vlasto says: “What is the secret to remain standing of Hagia Sophia and other structures for centuries? These structures are evidence that Turks give importance to science and fine arts as much as their swords." MasyaAllah.
Apse Mosaic
Can you see ukiran virgin Mary and baby Christ di dome antara perkataan Allah dan Muhammad? Membuktikan kesantunan dan etika the conqueror dengan tidak memusnahkan sama sekali struktur and charecteristic gereja.
Located at the east end of the church, at a high point in the apse, it depicts Virgin Mary sitting on a backless throne decorated with jewels, and holding child Christ on her lap. On 29 March 867, patriarch Photius inaugurated the mosaic. The image was possibly damaged and destroyed before and restored heavily in the 14th century, the golden background is the original remaining from the 9th century.
Us.
Ngantuk ye nak?
Kami-kami. Aleesya dah ngantuk dan setat melembikkan badan, tak layan den yooo...
Sultan Mahmud I's Library
Sultan Mahmut I who reigned between 1730- 1754, gave strong interest in Hagia Sophia. He ordered repairs, and also he added a library, a fountain, an imaret ( a kitchen to serve food for poor) and a school for children to Hagia Sophia.
The library is located on the first floor of Hagia Sophia at the southern aisle. It is a rectangular room, half of the walls decorated with marble and half top with iznik tiles. On the east wall hangs the “tugra” (calligraphic signature) of Mahmut I.
Still mengagumi senibina dan history Hagia Spohia. Gambar sume tak clear mana sbb lighting tak cukup.
Okay, kita dah bertuko coat maklang sbb nampak boring giler dalam gambar ngan baju yg sama ngee.. Maklang bergambar dekat dengan Marble jars.
Description mengenai Marble jars.
Ramai org time ni, esp. group study of students and some missionary groups.
Tak jauh dari entrance, di tayangkan dokumentari mengenai Hagia Sophia.
Description of Hagia Sophia.
Bro Ajie act as tourist guide.
Maaf, gambar kurang memuaskan huh.
Masa ni nak ke tingkat atas, maka jalan melalui lorong mcm Jack the Reaper gitu huuu..
Ammar dah penat berenti dah stone kt tingkap tu..
Ni naik atas hilang ngantuk kejap.
Empress’ loge is on the west upper gallery, overlooking the nave from the top. From there, the Empress could watch the rituals and ceremonies. Macam istana Sultan Ottoman, the women can watch ceremonies from balcony or upper stair.
THE MOSAIC PANEL
In Byzantine art, a Deesis is a traditional representation of Virgin
Mary and Saint John the Baptist, imploring Christ the salvation of man.
This mosaic in Hagia Sophia is located in the upper south gallery,
dating back to 1261. It is considered to be a pioneer for the Byzantine
art in Renaissance period with its soft tones, the intense humanity and
the emotional realism on the faces of the figures.
Ammar dah kepenatan.
Last but not the least... bersama budak2. Sorang tu klu bab bergambo mmg x sporting bebeno, macam2 pesen muka dibuatnya.
If you notice, kt belah atas kiri gambar tu adalah ilustrasi archangel Gabriel. Terletak berdekatan ilustrasi virgin Mary (Apse Mosaic) adalah archangels Michael and Gabriel. Michael is largely destroyed but Gabriel mostly remains
Hagia Sophia has a great meaning which is far beyond than being any mosque for the Turkish-Islamic Culture. Hagia Sophia has an important place in the heart of the Ottoman State administration. Substantially Hagia Sophia today is the artefact of the Ottomans’ foundations and donations. Hagia Sophia has a unique calligraphy collection which does not exist in other mosque. The largest Sultan line, the highest dome letter and the biggest slab are all in Hagia Sophia. Hagia Sophia is full of qualified art reflections of our ancient civilization. As a result, “Hagia Sophia is not a stone, nor line, nor colour, nor body, nor the substance symphony, it is just any sense, only a sense!” according to master Necip Fazil said through.
Moga kunjungan kami ke sini tidak berakhir di sini, moga ada rezeki lagi untuk ke sini, atleast bila Aleesya dah besar dan dapat menyelami sejarah kegemilangan Islam dan pertembungan dua budaya yang pernah melalui ketamadunan yg sangat unik.
SPICE BAZAAR
Lepas Eyup district kami masuk balik ke Istanbul Europe. Petang dah lewat beno, and Mr Murad ajak kami singgah di Spice Bazaar.
Spice Bazaar is one of the largest Bazaar in the city. The market was constructed in the 1660s as part of the New Mosque (Yeni Camii). Masa tu sewa dari kedai kt dalam ni digunakan utk penyelenggaraan Masjid ini and other charities mcm utk sekolah, hospital dan hamam (Turkish bath). Ini memang old town bazaar ni.
Arghhhh dah masuk.Tgk deretan tu Turkish tea mcm2 perasa. Yg kat umah pun byk belum terbuat lagi. Kt sini yg femes apple tea, ada org suka, not for me lah. Lebey suka tea biasa.
Kat dalam ni ada macam2 coloured spices on display bersama2 lokum (Turkish Delight) yg dah macam jewels cantiknya. Such an eye candy for tourists macam hakak - buat rambang mata. Selain dari tu ada jugak org jual caviar, dried herbs, honey, nuts and dried fruits. Bagi akak, harga kt sini lebih murah dari Grand Bazaar. Dah dalam kepala otak tu igt nak shopping kt Grand Bazaar je mmg tak byk la souvenir yg dibeli kt sini. Pastu dok terbayang je wajah kerisauan Pakcik Murad yg menggamit2 kata ada setengah jam je lekaih lekaih bas dah tunggu (eh ke van...tp mcm bas). Deng... akak tak boley stress cenggitu nti ntah apa2 aku beli...
Arghhhh... terjumpalah jugak stall jual macam2 cheese... akak dah setat geram. Tapi tak beli. Baik, mari salahkan pak Murad. Last2 beli cheese kt merket bawah apartment.
Yg beg2 kecil Istanbul tu wajib beli. Mmg tak boley fokus lah bawakkan bejalan ngan budak berdua ni. Sorang autistik kan... mmg mata tu tak lari le dr mengawas dia takut hilang sekelip mata igt kedai kt Malaysia. Klu kt Mesia gi jalan ngan dia mmg cepat hilang lahhhh klu jumpa kedai. Yang sorang tu klu dah letih mulalah buat lembik ajak balik. oiii dua kali ganda tensi.
Klu jalan dalam ni macam tak nampak jalan pulang, jalan2 patah balik jumpa jalan tadi...eh kt mana jalan keluar ntah... Peniaga dia ada yg awesome, ada yg boley tahan katuk harga. Kebanyakan pandai nau membeli jiwa. Nanti dia hidang Turkish tea bila kita masuk kedai, tak beli takper kata dia..tapi.... ko ghaser??? ok, sib baik akak jiwa kental la jugak, klu apaknya...huh...tak kurang gek yg buat pandai ckp Melayu..
Aiyaiyai...rambang mata
Spices and herbal tea. Sempat beli safron je kt sini.
Turkish delight or Lokum. Huihhh manisnya iol kenot tahan. Me, not sweet tooth, juara betul org kt sini bab manis eh. Yg org bagi pun tersadai kt peti lagi... apatah lagi nak beli. ok, beli jugak utk bagi org.
Lost in the sea of people. Pastu kedai souvenir tu byk jual sabun. Kesahnya...baru ke tahu budaya Hamam or Turkish bath mmg sangat popular nak lagi zaman Ottoman dulu. So sabun tu adalah elemen yang sgt penting utk budaya tu. Maka aku rasa menyesal lak beli sikit je sabun kecik yg bekas dia ada ilustrasi zaman Ottoman yg cantik2. Sebab apa..terjumpa plak gambo yg tak semiak cam women half naked kt hamam (Turkish bath). Rupa2nya tu ilustrasi hamba2 perempuan or gundik kt Harem. Klu tau aku beli byk2...takpe, next taim, next taim...
Day 5 : Free and Easy historical Istanbul.
So pepagi lagi kami dah rangka lawatan memenatkan kaki di pekan Istanbul pada hari ini. So kami sepakat nak ke Hagia Sophia and Topkapi Palace and Grand Bazaar. Hari ini hari bebas Pak Murad wehuuu tiada lagi penjaga masa. Anyway, thank you so much Mr Murad yg sangat baik hati dan menjaga kami macam menatang minyak yang penuh.
So ini lah dianya jalan yg kami lalui utk ke pekan. Ni adalah kawasan Sultan Ahmed square, yg lalu kt hippodrome and masjid biru tu. Bangunan sebelah kiri tu macam muzium art gitu.
Pagi ini cuaca agak baik, nampaklah matahari sesekali timbul dari awan. So tulips looked so much beautiful than the other days kami kt sini. Dah nak balik dah baru le agak nak jumpa matahari.
One more shot, Aleesya.
Selfie plak kt Sultan Ahmed square. Tu kereta peronda polis kt belakang. Kami dua beranak kena tinggal jauh kt belakang sbb masih giler bergambar. Pakai sun glass tu sebab tak tahan angin sejuk menderu sampai mata berair. Baru aku perasan hanya aku ngan Aleesya ngan Ammar je yg tak spekki dlm group ni.
Okay, sampailah di perkarangan Hagia Sophia. Kena beli tiket dulu, sorry, dah lupa dah how much.
Puing2 peninggalan from the old church from Byzantine era.
The Imperial Door Mosaic
This door was used only by emperors, and it was the most splendid entry
to the church. The mosaics date back to 9 or 10th century. This image is intended to show the timeless power of emperor (kneel down) and his subjects blessed by Christ.
HAGIA SOPHIA
Hagia Sophia/Aya Sofia/Holy Wisdom stood to be largest church for 1500 years. Sophia means Wisdom in Greek. Kalau direct translate ke English it means "Shrine of The Holy of God".
It was first dedicated in 360 in the reign of Constantius II. Selepas itu ia mengalami beberapa kali re-construction disebabkan kerosakan dan kebakaran disbb kan oleh riot di zaman pemerintah emperor of Byzantine.
Ciri2 Christianity masih tampak nyata di bangunan yg merupakan asal sebuah gereja Kristian Orthodoks Yunani ini . Selepas AlFatih berjaya menawan Constantinople, baginda tidak merosakkan atau mengubah gereja ini, sebaliknya hanya meminta agar patung2 dibuang dan lukisan, mosaic, frescoes dan ukiran ditutup/plastered. In 1935, Ataturk telah menjadikan the then church- to- mosque to museum pada akhirnya.
At the entrance.
Constantinople adalah merupakan kota penting penuh bersejarah di dunia. It was the seat of Eastern Roman (Byzantine) empire at that time. The Byzantine Greek took a great care of Constantinople, erecting beautiful buildings like church and hippodrome, and strong fortifications sehingga menjadikan Constantinople sebagai sebuat kota Metropolitan yang masyhur ketika itu.
Hagia Sophia di Constantinople pula adalah merupakan Eastern Orthodok Church ketika era Byzantine, manakala Roman Katolik Church berpusat di Rome (Western Latin Roman). Walau bagaimanpun 2 gereja ini tidak bersefahaman, due to disagreement the Church in Rome and Constantinople (Katolik dan Orthodoks) malah sedari zaman Perang Salib lagi. The Western Roman ketika itu pernah dalam cubaan untuk menguasai Constantinople bagi memperkuatkan pengaruh dan fahaman mereka.
Kisah pertelingkahan ini bermula apabila sebelumnya, the Western Europe was the dwelling place of such barbarian tribes, menakluk dan menawan daerah, dan membunuh tanpa belas kasihan. Those poeple invaded Rome and destroyed Roman Empire. Europeans dari Latin countries menguasai tanah Roman and seized the Western Roman Empire. However, the Eastern empire kekal selamat daripada the 'Barbarian' Europeans. Pun begitu, the barbarians tetap melancarkan brutal attack ke atas Constantinople!. Akan tetapi Constantinople was well fortified, so it survived those Barbarians' attack. Walaubagaimanapun, dalam tahun 1204 CE, the Latins memasuki Constantinople they carried many massacres and committed horrible atrocities in it. Akan tetapi Constantinople juga merupakan persinggahan tentera Salib dari Western Roman ketika dalam perjalanan menuju ke Jerusalem dan menakluk Baitulmaqdis.
Ketika Emperor Constantinople menghidu kemaraan tentera Mehmed AlFatih, baginda dalam keterpaksaan telah meminta bantuan Roman Latin. Perkara ini disanggah dan tidak dipersetujui oleh sebahagian pembesar dan gereja Orthodoks, bagi mereka, mereka lebih rela melihat 'Turban Turki' memasuki kota mereka daripada "the Latin's Hats"! Pihak gereja Orthodoks juga refuse untuk bersembahyang bersama pihak Katolik.
Mari rewind sedikit sejarah. Constantinople reached its important role during the reign of Theodosius I in 375 BC, or 1600 yrs ago. Sebelum kematian Theodosius I, beliau telah membahagikan Roman Empire kepada 2 bahagian ; The Western Roman Empire dengan Rome sebagai capitalnya, manakala Eastern Roman Empire dengan Constantinople sebagai capitalnya. Ini bagi menyenangkan pemerintahannya, dengan meletakkan Emperor di kedua bahagian Roman ini. Ketika itu juga, it was a dawn of Islam, the Muslim state of Madinah telah membangun, the Byzantium merasakan agama 'baru' ini sebagai ancaman kepada mereka. Jd Byzantium made alliences with local Arab powers across the boarder of Arabian peninsular dan menyiapkan army utk defeat that Muslim state. Org Islam dan Byzantine telah berperang in many battles against each other spt Battle of Mu'tah and Al-Yarmouk, which later lead to Constantipole.
Nabi Muhammad saw menyedari ancaman dari Byzantium ini even sebelum menghantar tentera utk berperang.When Muslims were besieged by polytheist semasa Trench battle, nabi Muhammad saw memberikan 'bisyarah' atau khabar gembira atau glad tiding bahawasanya pihak Muslim akan menawan byk tempat termasuklah Constantinople. This is the matter of SURVIVAL...because since the dawn of Islam, Constantinople has been mobilizing armies every year to attack Muslims. So for Muslims it was necessary to launch a campaign in order to put an end to the threat. Kaum Muslimin juga termotivasi dengan bisyarah dari Rasulullah saw ;
"Verily, you shall conquer Constantinople, what a wonderful leader will its leader be, and what a wonderful army will that army be"
Justeru, kedudukan Constantinople yang sgt strategik, di tengah2 benua Eropah dan Asia, adalah gateway bagi perluasan kuasa dan agama bagi kedua pihak. All this motivated Muslim leader to launch a campaign to conquer Constantine, even since the dawn of Islam.
Setelah melangkah masuk ke dalam Hagia Sophia sungguh terpana dengan senibina yang cantik dan majestic, yang menggabungkan ciri2 Islam dan Kristian, from both Byzantine era dan Ottoman.
Hagia Sophia has 40 windows in the area where worshipers sit and it’s known as famous reflecting mystical light.
Pihak Muslimin gagal untuk menembusi kuatnya tembok Constantinople selama lebi 8 abad. Sehinggalah, 200 tahun selepas establishnya kerajaan Turki Seljuk Ottoman, seorang dari Sultannya, Mehmed II, berjaya menakluk Constantinople. Sultan Mehmed II, atau Muhammad AlFatih digambarkan sebagai seorang Sultan yang warak, telah diberikan didikan agama yang secukupnya dari scholar yang hebat. Dan bapanya, Murad II telah memastikan anakandanya itu menghafal Quran sebelum umur 8 tahun. Bukan saja agama dan pendidikan duniawi yang lainnya, bahkan melengkapkan anakandanya ilmu ketenteraan bagi menyiapkan visinya utk Mehmed sebagai penakluk Constantinople. Mehmed juga boleh berbahasa dalam 6 languages termasuk Greek, Latin dan Arabic. Sesunggguhnya Murad II brought his son Mehmed in such a special way. Guru terhebat Mehmed, Sheikh Aq Sham Addin, juga telah memberikan inspirasi ke dalam jiwa Mehmed utk menakluk Constantinople.
Setelah menyiapkan military plan selama 2 tahun, maka pada April 1453, Mehmed telah bersedia untuk menakluk Constantinople bersama semangat juang fisabilillah yang tinggi. He prepared his army in both material and spiritual levels. Bersama2 250,000 tenteranya, berangkatlah baginda menuju ke Constantinople dari Edirne.
Setelah berjaya memasuki Golden Horn, Mehmed dan tenteranya berjuang berhabis-habisan dengan segala saki baki kekuatan yang ada. Pada 27 May 1453, baginda telah menyeru askarnya untuk berpuasa pada siangnya, dan bersolat, berzikir pada malam harinya bagi memberi kekuatan spiritual dan semangat jihad kepada mereka. Malah sebelum melancarkan gerakan, bagind telah mengimamkan solat bersama ribuan tenteranya. Genderang perang dipalu dan laungan memuji kebesaran Allah bergema di luar kota Constantinople dan menakutkan jiwa pihak lawan. Setelah 54 hari berperang dengan penuh iltizam dan semangat fisabilillah, maka pada tarikh keramat 29 Mei 1453, akhirnya runtuhlah kubu kebal Constantinople tanpa dapat dibaiki lagi setelah dibolosi dengan giant canon basilica ciptaan Orban, arkitek dari Hungary. Tertegaklah bendera Othmaniyah di atas pintu masuk kota oleh Hassan, yang badannya telah pun dihujani dengan panah sebelum rebah syahid menyembah bumi.
Maka pada hari itu, menjelang tengahari (waktu Zohor), baginda dengan menunggang kudanya memasuki kota Constantinople dan dengan perasaan penuh sebak menggenggam tanah Constantine dan bersujud syukur. Seterusnya menuju ke Hagia Sophia di mana rakyat Constantine telah berkumpul di situ dalam ketakutan. Maka Mehmed the Conqueror yang masih muda belia itu pun menyeru kepada penduduk Constantinople bahawa mereka tidak perlu takut kerana baginda dan tenteranya tidak mengapa2kan mereka dan menjanjikan kebebasan beragama mengikut anutan mereka. Baginda seterusnya telah menunaikan solat di sini. Baginda meminta izin untuk menjadikan Hagia Sophia sebuah masjid, malah hanya sebahagian sahaja yg dijadikan masjid dan penduduk Constantine dibenarkan bersembahyang di gereja lain yang masih ada hingga ke hari ini.3 hari selepas the conquest, the first Friday prayer and khutbah di lakukan di Hagia Sophia. Baginda selanjutnya menamakan Constantinople sebagai "Islambul" yang bermaksud Kota Islam, tetapi di tukar oleh Ataturk kepada Istanbul.
During the conquest, Sultan Mehmed AlFatih menyantuni adap perang sebagaimana yg di gariskan oleh Rasulullah seperti tidak memusnahkan tempat ibadat, tidak mengapakan kanak2, wanita dan org tua. Gurunya, Aq Shams Addin sentiasa berada di sisinya untuk memberi semangat dan memastikan Mehmed mengikut garis panduan Islam dalam berperang. Malahan the European people sendiri tidak percaya bahawa Sultan Mehmed sangat pemaaf, adil dan toleransi terhadap org Kristian. Ini sgt berbeza dengan jika dibandingkan dengan European kings yg pernah menawan tanah Muslim, memusnahkan masjid seperti di Andalusia dan membunuh kaum Muslim tidak mengira kanak2, wanita dan org tua. Malah ketika perang Salib pertama, tentera salib tanpa belas kasihan membunuh semua kaum Muslimin di kota Baitulmaqdis seperti canibal sehingga darah mereka mengalir seperti sungai.
Saya... ketika ini kelihatan construction untuk tujuan pemuliharaan. Di atas itu adalah dome of Hagia Sophia, which makes Hagia Sophia world famous. Hagia Sophia dome sits at the centre of the church. It is between two half domes which together equals to the diameters of the dome. The dome is built by brick and mortar, it is 31, 24 mt (102 ft 6 in) diameters and is 55, 6 mt (182 ft 5 in) high. Because of the several repairs and constructions in time, the dome lost its circular shape and the diameter became 31,24 mt (102 ft 6 in) to 30,86 mt (101 ft 3in).
Spectacular view. Selain dari tulisan Allah Muhammad ini, terdapat juga nama2 the prophet's companions.
Hagia Sophia which was converted into a mosque as a symbol of the conquest of Istanbul became a Cami-i Kebir (which means great and grand mosque) of Ottoman Empire. The Ottoman Sultans converted the Conqueror heirloom Hagia Sophia to the Islamic-Ottoman social complex with many restorations and reconstructions. Mereka begitu menjaga Hagia Sophia dengan tidak sekali memusnahkan identitinya.
A library, fountain and primary school was built and added to the structure during the reign of Sultan Mahmud I. One of the major renovation and repairs for Hagia Sophia was made during the reign of Sultan Abdulmecit. Seorang Swiss architect, Gaspare Fossati telah ditugaskan untuk menguatkan dan memperbaharui dome Hagia Sophia during his two years work (1847-49).
The Famous Russian historian Uspenski tells flatly: ”The Turks showed more understanding than Crusaders army for the city works and structures, behaved more humanitarian, protected and repaired old works immediately.”
One of the other historians Vlasto says: “What is the secret to remain standing of Hagia Sophia and other structures for centuries? These structures are evidence that Turks give importance to science and fine arts as much as their swords." MasyaAllah.
Can you see ukiran virgin Mary and baby Christ di dome antara perkataan Allah dan Muhammad? Membuktikan kesantunan dan etika the conqueror dengan tidak memusnahkan sama sekali struktur and charecteristic gereja.
Located at the east end of the church, at a high point in the apse, it depicts Virgin Mary sitting on a backless throne decorated with jewels, and holding child Christ on her lap. On 29 March 867, patriarch Photius inaugurated the mosaic. The image was possibly damaged and destroyed before and restored heavily in the 14th century, the golden background is the original remaining from the 9th century.
Us.
Ngantuk ye nak?
Kami-kami. Aleesya dah ngantuk dan setat melembikkan badan, tak layan den yooo...
Sultan Mahmud I's Library
Sultan Mahmut I who reigned between 1730- 1754, gave strong interest in Hagia Sophia. He ordered repairs, and also he added a library, a fountain, an imaret ( a kitchen to serve food for poor) and a school for children to Hagia Sophia.
The library is located on the first floor of Hagia Sophia at the southern aisle. It is a rectangular room, half of the walls decorated with marble and half top with iznik tiles. On the east wall hangs the “tugra” (calligraphic signature) of Mahmut I.
Still mengagumi senibina dan history Hagia Spohia. Gambar sume tak clear mana sbb lighting tak cukup.
Okay, kita dah bertuko coat maklang sbb nampak boring giler dalam gambar ngan baju yg sama ngee.. Maklang bergambar dekat dengan Marble jars.
Description mengenai Marble jars.
Ramai org time ni, esp. group study of students and some missionary groups.
Tak jauh dari entrance, di tayangkan dokumentari mengenai Hagia Sophia.
Description of Hagia Sophia.
Bro Ajie act as tourist guide.
Maaf, gambar kurang memuaskan huh.
Masa ni nak ke tingkat atas, maka jalan melalui lorong mcm Jack the Reaper gitu huuu..
Ammar dah penat berenti dah stone kt tingkap tu..
Ni naik atas hilang ngantuk kejap.
Loge of Empress
Empress’ loge is on the west upper gallery, overlooking the nave from the top. From there, the Empress could watch the rituals and ceremonies. Macam istana Sultan Ottoman, the women can watch ceremonies from balcony or upper stair.
THE MOSAIC PANEL
Deesis
Description of the above pictures of Deesis Mosaic Panel.
Ammar dah kepenatan.
Empress Zoe Mosaic
Description of Empress Zoe Mosaic.
Located at the upper south gallery on the eastern wall, the mosaic is
dating back to 11th century. Jesus Christ is sitting on a throne
decorated with jewels. He is wearing a dark blue robe, blessing with his
right hand, and holding the bible with his left hand. On his left
stands Empress Zoe, offering a scroll that symbolizes the donations she
made to the church. Emperor Constantine IX is offering a purse, a symbol for his donation to
the church. On the text below him is written “Constantine, pious
emperor in Christ the God, king of the Romans, Monomachus” and the text
above the head of the empress says “Zoë, the very pious Augusta”.
Comnenus
Penerangan bagi mosaic panel Comnenus di atas.
This mosaic is also at the upper south gallery on
the east end, near the mosaic of Empress Zoe. It was probably made
during the reign of John II Comnenus. Virgin Mary stands in between the
Emperor John II Comnenus and his wife Irene. She is holding child
Christ.
Child Christ is giving his blessings with his right hand while holding a scroll with left. Empress Irene is offering a scroll that symbolizes the donations to the church, and the Emperor is carrying a purse of gold as a symbol of donations to the church.
The uncovering of mosaics had already begun in 1931 by the leadership of Thomas Whittemore. This time the white plasters covering the mosaics were pulled out, carpets on the floor were removed and the original marble décor could be seen for the first time in centuries. Hagia Sophia Museum opened in 1 February 1935.
Child Christ is giving his blessings with his right hand while holding a scroll with left. Empress Irene is offering a scroll that symbolizes the donations to the church, and the Emperor is carrying a purse of gold as a symbol of donations to the church.
The uncovering of mosaics had already begun in 1931 by the leadership of Thomas Whittemore. This time the white plasters covering the mosaics were pulled out, carpets on the floor were removed and the original marble décor could be seen for the first time in centuries. Hagia Sophia Museum opened in 1 February 1935.
Last but not the least... bersama budak2. Sorang tu klu bab bergambo mmg x sporting bebeno, macam2 pesen muka dibuatnya.
If you notice, kt belah atas kiri gambar tu adalah ilustrasi archangel Gabriel. Terletak berdekatan ilustrasi virgin Mary (Apse Mosaic) adalah archangels Michael and Gabriel. Michael is largely destroyed but Gabriel mostly remains
Hagia Sophia has a great meaning which is far beyond than being any mosque for the Turkish-Islamic Culture. Hagia Sophia has an important place in the heart of the Ottoman State administration. Substantially Hagia Sophia today is the artefact of the Ottomans’ foundations and donations. Hagia Sophia has a unique calligraphy collection which does not exist in other mosque. The largest Sultan line, the highest dome letter and the biggest slab are all in Hagia Sophia. Hagia Sophia is full of qualified art reflections of our ancient civilization. As a result, “Hagia Sophia is not a stone, nor line, nor colour, nor body, nor the substance symphony, it is just any sense, only a sense!” according to master Necip Fazil said through.
Moga kunjungan kami ke sini tidak berakhir di sini, moga ada rezeki lagi untuk ke sini, atleast bila Aleesya dah besar dan dapat menyelami sejarah kegemilangan Islam dan pertembungan dua budaya yang pernah melalui ketamadunan yg sangat unik.
Comments