It was a wet, wet Aidil Adha...

Selamat Hari Raya Aidil Adha 2008

posing pagi raya aji


Hari Raya Haji tahun ni kami tak ke mana. Maklum la baru balik cuti2 pun. Tahun lepas pun sama. Cam biasa, masak dlm scale yg kecik je. Dalam kecik2 scale tu pun 2 ekor ayam gek aku masak. Ingat ada org nak dtg tapi disbbkan kehujanan satu hari tu org pun maleh nak kuar rumah. It was a wet Monday. Hujan tak henti2 turun satu hari. Agaknya masih menangisi tragedi banglo ranap kt Bukit Mewah ari Sabtu tu. Aku masih ingat hari Sabtu tu, tgh bersiap2 nak meronggeng ke Ikea, kt tv tu keluo news flash tragedi tanah runtuh kt Bkt Antarabangsa. En. Azhar terus teringat peristiwa Higland Towers, masa tu dia gi cover assignment kt sana, siap naik Heli lagik. Kt sana memang selalu jadi gelungsuran tanah, nak2 time ujan cam ni. Dalam sebulan ni macam-macam tragedi yg jadi kt M'sia ni. Maybe god is giving a sign, dosa2 manusia yg makin lupa akan Dia. Insap aku rasa bila jadi tragedi cam ni.
Ingatkan tempat2 tinggi ni, aku memang ngilu n seriau dok kt tempat2 tinggi ni. Dulu aku pernah menyewa kt apt 12 tingkat kt Kelana Jaya ni. Aku dok kt tingkat 11 time tu. Aku masih ingat gempa bumi kt Pulau Nias, Indon (is it 2006?). Masa tu lepas tsunami beso kt Acheh. Jam 12.00 tgh mlm, aku tgh siap2 nak tido, En. Azhar belum balik keje lagi. Tetiba katil aku goyang, bila aku jengah ketingkap, terasa dinding yg aku sandar berbuai2 kt badan. Tetiba org menjerit2 suruh turun. aku panik giler time tu, ingat bangunan nak runtuh. Dgn tgh ketakutan n kalut tu aku sempat sambo anak aku (dan handbag aku juga), terus turun tangga. Imagine, turun dari tingkat 11 ke bwh pakai tangga! Aku tak putus2 mengucap masa tu. Ramai org berlari melungsur tangga tu dgn menjerit2. Sampai tkt bwh yakni kt parking kete lutut aku dah rasa lembik. Tapi ingatkan kalau bangunan tu runtuh sah2 aku terkubur kt bawah tu (oh no!) terus aku gagahkan jua sisa kekuatan tu lari keluo. Keluo bangunan tu aku terjelepuk kt longkang, lembik dah... anak aku tak terkata apa2, dah la berat aku dokong dia sepanjang 'perlarian' tu...sedo2 aku baru perasan, aku pakai singlet spageti strip je time tu, nasib baik pakai seluo panjang, kalau siang naya aku! Lepas peristiwa tu aku terus ajak laki aku cari rumah jejak tanah, fobia gile. jadi aku paham camne kalutnya org2 yg menyelamatkan diri dari tragedi tu. Namun, rumah atas tanah pun boleh roboh jugak kalau itu dah ketentuan Illahi...
Hari Ahad pulak masa on d way nak melilau kt pasar pagi berlaku lagi satu tragedi eksiden kt h/way kt Johor yg meragut 10 nyawa. alahai, tragedi sesaja minggu tu... kita yg masih hidup ni kenalah selalu beringat2... nabi pun kata akhir zaman ni, tanda2 kiamat antaranya berlakunya kejadian2 yg meragut byk nyawa pd satu2 masa...
Berbalik pada hari raya korban aku kali ni, aku masak benda yg simple2 je utk kami anak -beranak dan jiran tetangga (jiran sebelah jer). Nasi beriyani, ayam sambal bali, daging masak kerutup, acar mentah n kek puding jeli, yg mana cukup membuatkan mata dan kepala aku berat tghari tu dan off we go - dozing off berduet ngan En azhar kt ruang tamu...
rezeki pagi raya..




hidangan org sebelah, yakni balasan 'hantaran' dr mak Akma (damn kamariah, asek lupa nak tanya nama acik ni)

sempat posing dgn kekasih hatiku... anak tak dek dlm entri ni pasal dia pulun tido sampai dkt tghari, punyalah pulun main game sampai lewat mlm tu..

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA