When you have it here...

Arrghhhhh takmo komen, takmo komen byk bajet 2015. Tak memberikan apa2 impak pd saya pun. Not even my income tax. Tp kenaikan kos sara hidup - hidup ke, mati ke... saya lah kena tanggung, sayalah probably antara penyumbang BRIM tu melalui tax yg dikenakan ke atas pendapatan saya. Kena redhakah saya? Saya redha klu betul2 di salurkan kepada pihak yg sepatutnya. Tp klu ada kes yg tak patut dpt tp terlepas dpt gek... itu bisa mengundang murka. Sedangkan ramai lagi golongan sepatutnya tak dpt. Pastu guna duit wat shopping kt Pekan Kuah lagi. Atau beli smartphone baru. Tak bermanfaat langsung, bukan nak menambah pelaburan ASB ke, tabungan lain ke. Gi berjoli. Jgn tipu benda mmg jadi. Lazim org kita. Tp of course tidak semua lah. Gula2 apakah ini jibby? Agihan kek yg tidak membuatkan semua org kenyang! Arghhhhhh tensinya dok dlm golongan sandwich nih... kaya idok miskin idok... terjepit terjepit di tengoh2 bayo itu ini. Now kalau ada org kata hiduplah dgn ukur badan baju sendiri. Klu takmo baya itu ini jgn beli umah besar, kete besar... tang kete saya setuju. Tp klu tang rumah ia takkan susut nilai. Klu mampu dgn duit pendapatan takde salah beli rumah selesa di bandar, sekurang2 menyumbang statistik kaum saya yang mampu milik umah selesa. Daripada masuk statistik keciciran di bandar. Takmo dengar kaum saya ramai cenggitu. 

Saya bukanlah jenis menghabiskan gaji saya sampai tunggu next gaji. Hampir separuh gaji saya pd setiap bulan, saya agihkan ke akaun lain termasuk menabung. Jadi saya cuba disiplin kan diri utk survive jumlah yg saya put aside utk belanja. Sbb tu saya byk berkira nak berbelanja. Buat2 lupa duit dlm akaun yg dah di asingkan. Tp kekadang terbabas gek esp. adanya occasion huh.Tp dgn keadaan sekarang i doubt boley menabung byk sob sob... Dlm kepala berkira2 nak pencen awal. Dah letih, nak rehat. Sbb tu berjimat cermat dr sekarang. Klu boley tak nak dah sambung hutang itu ini lagi, maintain jelah apa yg ada. Saya kan pekerja swasta, takdek pencen...kenalah ada tabungan sikit. Nak tunggu umuq 50-55 lambatlah plak lagi nak keluo epf tu kan huhu... Itu hanyalah rancangan...Dia je yg tau apa nak jadi di masa depan....

 --------------------------------------------------------------------------------------

Anyway, saya pun kena ikat perut gek nampaknya. Nampaknya saya kena byk mkn buah-buahan tempatan .. dan berlibur bawa anak2 ke sekitar lembah Kelang je huwaaaa...

...Such as bawa budak2 gi I-City satu lazy afternoon kebetulan apak eh tak keje. Maka terhasil lah gambar2 cam kt bawah. Kesian budak2 ni... mak apak spesis kena keje weekend gek. Begitu teruk nak cari duit ye anak2 huhu... kadang2 dah rasa tua no dah letih nak kejo timeline sumer. Solat pun boleh tak sampai  4-5 min masa kt opis tu punyalah nak kejo masa. Laghaaa sokmo2. Apa pun tak boley.

Bila tgk gambo2 kt dlm henpon ni rasa nak senyummm je. We only managed to visit the Trick And Art Museum je, keluo2 dah lewat beno nak Asar.
I personally think that this kind of activity adalah very good for autistic kids. Or maybe just Ammar. Tgk expression muka and body language dia ... menjadi plak. Maybe he sees things differently so lebih senang pada dia nak nampak naturally.

Of course lahhhh... kena instruct pebenda nak buat. But he did that naturally and paham what is the outcome from the tricky art.

Panjat Mar..panjat.

Org bongek art cam aku ni mula2 masuk tu tertanya2 pebendeeelah nak buat ngan bendalah ni. Sbb buta art ke apa. Sib baiklah ada cth gambo kt each of the tricky art tu. Wahhh terlajakkk tua berkarat otak Kak Yong ni dehhh...

Aku suka ini.
 
 Dan ini. Luahan perasang ke apa Mar?

Amboiii iye iye nau...
Pandai juga anak aku berlakon. Probably he thought it was almost real.

Pasrahhhh ikut arahan mak kau. Sib baik beri kerjasama yg baik.

tak tau pasai apa jadi melintang songsang gambo ni.

Sila teleng pala sikit klu nak tengok hih

alo Amoi...Tengok adik pulak.. si Aleesya debok. Saper pun jumpa dia mesti kata dah debap sejak dok ngan bibik. ehhhh byk cantik bibik dpt nama. Sedangkan bibik pun kekurangan zat sekeping je. Dah le tak meraikan makanan. Sampai ke la dok makan nasi sekali sari je. Cemana dia survive aku pun tak tau. Klu aku tak instruct masak kt budak2 ni kering le budak berdua tu kt umah. Mula2 dia dtg tu anak aku makanan ruji nasi ngan telo ngan kicap je. Dia bukan reti masak nau, kena le aku yg ngajo. Sekarang boley le masak ayam kicap ngan sambal. Ok le buat anak2 aku idup pd siang hari. Blk kang aku masak le mee ke toast ke.
Tp aku kena sorok penyedap makanan cam Tumix tu. Perghhh baper sudu dia boh aku taktaulah...gemo beno pakai perasa depa nih. Allah mak ai.. baper byk ngumpat ko kt sini Eni...dah.

ohhh buaya ropa gini tak le takut mana haha

Boley tahan le suruh belakon dak ni

hihi

Ammar dah boring. Aleesya pakai tibai je..org soh lambai dia lambat..tp yg gigantic art mcm Ammar buat tu dia takut.


hahaha...  molek gek ikut arahan si mokna ni...some of the art cam x real sbb lighting kot.


Yang ni gaya bebas. Depa pilih nak masuk dlm mulut.

hello..tibalah giliran mak kau, kasik chan kt dia.
dia mmg suka bab ni.

org tu tgh gosok baju apahal kena siram aku pun x paham..

ahhhh gitew

huhu..kita tak mampu nak oiii nak gi sini. Iye-iye mokna tu mcm main ngan kucing jadian.


dah...nak keluo- org museum upah eksrim.

dahhhh lewat petang..nak kejo solat Asar, tak dan masuk sini. Eh.. ke sebab tiket masuk RM50 sorang? kita kan miskin bandar hahaha....
Ok, jumpa lagi!  

Comments

Unknown said…
akak...
saya dah pencen awal dah...huhuhu...

saya tak bekerja dan tak layak menerima BR1M... bertambah huhuhu
irenedahayu said…
besar dah Ammar...

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA