Parti Pakatan Rakyat....

ari Jemaat 20hb laki aku mengheret aku ngan anak pi dengo ceramah PPR "sempena 100 hari pemerintahan PPR" kt Stadium Shah Alam. dengan malunya aku mengaku tulah baru 1st time aku masuk stadium tu sejak bertahun2 menetap kt selangor ni. memula tak minat tapi kata laki aku sifatkan ambik angin memalam, aku kata cuba sifatkan sesaja buang minyak yg dah naik melambung ni..

okaylah, jadik jugak akhirnya. Terasa macam vandalist jugak bila ikut org beratur masuk pago yg dikopak kt belakang stadium (aku rasa macam dikopak je). masuk je Tran Sri Khalid tgh berucap, dah pukul 10 lebih dah time tu, org makin berbondong2 angkut satu famili masuk stadium. aku rasa some 30,000 people showed up malam tu. baru berapa minit dlm stadium Ammar dah wat perangai boringnya tu, dah start buat bising dan tepuk tangan, erghhh, aku dah pandang ayahnya isyarat nak balik, tapi laki aku mana boleh tinggal benda2 macam ni... aku suruhlah Ayahnya pegi beli minuman ngan apa2 ball goreng kt luo tu, rupanya memang ubat yg mujarap sbb lepas dapat makan ball2 tu mulut dia dah senyap (campur nak mengantuk la tu...)

yang paling menangkap telinga aku masa tu bila Khalid umumkan cadangan2 / manifesto2 PPR sepanjang mereka nak perintah selangor ni, antaranya menambahkan cuti bersalin dari 60 hari ke 90 hari manakala suami2 yg terlibat ditambahkan cuti sebanyak 14 hari... wow.. aman makmur negara..... dan yg paling ditunggu2 ucapan berapi2 dari Anwar Ibrahim selepas itu... riuh rendah stadium bila pakcik Anwar cakap pasal harga minyak...
"tunggu apa lagi? (dramatic dan theatrical-tic suara dia time ni)...cukup, cukup...bla ... bla.. bla... saya pernah menguruskan kewangan negara dan petronas....bla..bla.... mengikut calculationnya untung Petronas tahun lepas sebanyak 1/2 trillion... bla.. bla... di mana perginya 500 billion itu? ke poket siapakah masuknya? bla.. bla.. bla..." wah, kemampuan Uncle Anwar memprovokasi topik memang tetap berbisa.... aku rasa kalau Pak Lah ada kt sebelah memang paling kurang kena baling ngan botol mineral org tua tu....dahsyat, cukup dahsyat.... tengokkan kemarahan dan sokongan org2 kt dalam tu memang boleh tumbang BN! bagi aku senang saja, kalau duit tu pandai diurus dan dijana ekonominya, rakyat takkan menanggung beban yg begitu berat ni... ni projek launch sana sini, koridor selatan lah, pantai timur la... outcome n implementation habuk tarak, yg ada tukar nama koridor selatan tu je, kos melaunching projek pun agaknya makan juta2...

kalau org kata Mahathir jahat, zalim ke, bagi aku atleast ekonomi dia jaga dan pandai uruskan, atleast minyak naik pun berapa sen je... rasuah, kroni, hey bullshit la sape yg bersih dari sume tu, (maybe tuan guru je kot bersih), I don't care la citer2 camni janji aku sebagai rakyat tak terbeban! org buleh le cakap dari ntah mana2 source yg depa amik tu! Nak harap Anwar pun adus, negara pun nyaris tergadai kt IMF dulu! Dah la grad Sastera je, kata laki aku dulu masa jadi menteri kewangan, colleague dia yg baru balik jadi correspondence dari London (memang reporter ekonomi yg ada lulusan ekonomi) tanya satu benda pasal terms ekonomi ni lah kt satu function Anwar tokleh jawap, terpaksalah timbalan dia (apa nama menteri cina tu..) yg jawap, dah tu dia kena tengking lagik....ish ish... penyokong Anwar don't get offended, ni negara demokrasi kan....

bercakap pasal isu minyak semalam laki aku sekali lagik, kemaruk dengo ceramah kat belakang taman medan, semalam ada setiausaha politik Tan Sri Khalid, pemuda PKR, PAS dan org2 kuat PPR, salah sorang speaker tu kata, ada input dari reporter yg kata masa dia tanya Dato' Syahril, lebih kurang la : Dato' kata minyak akan naik bulan 8, kenapa pulak tiba2 umumkan lebih awal? Kata Dato' "pak Lah pekak!" oppssssss..... hahahha, begitulah speaker tu cakap, tak tau lah betul ke tak, kata dema sepatutnya langkah2 utk membendung/cover balik dari kenaikan harga minyak tu dibuat awal2 sebelum umum, ni dah umum barulah gariskan langkah2 termasuklah pembahagian rebet.... ntah lah, aku ni tak minat sangat politik2 ni, tapi bila barang2 dalam bakul makin berkurangan bila ke market, dalam nilai wang yg sama sebelum ni, sapa tak bising beb! RM50 tak dek nilainya lagik even bila pegi kedai kt bawah flat belakang umah aku!

anyway, setakat ni aku tak lah terasa sgt akibat kenaikan harga minyak utk kete aku, sbb opis ngan umah dekat je, kalau aku tuang 20 inggit utk kancil antik aku tu buleh tahan seminggu (ikut 5 hari keje la..), laki aku lak kalau keje siang dia kudakan moto kapcai dia tu, 10 minit dia dah sampai opis, masih bertahan lagi, cuma nak balik kampung menung panjang gek le, sorang sebelah timur, sorang sebelah barat.....Pahang - Perak.. adusss...

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA