Friday, September 12, 2008

Kejadian jenayah

2-3 hari lepas gempar jugaklah malaysia dengan berita seorang wanita yang dijadikan tebusan di bunuh dengan kejam oleh perompak yang nak merompak rumah arwah. Kejadian dan modus operandi tu similiar jugaklah dgn apa yang berlaku pada jiran blok belakang umah aku awal minggu ni. jiran aku tu doktor sampai masuk ICU kena belasah dgn 4 perompak Indon yang masuk umah dia masa dlm kul 4 pagi, masa org bersiap nak sahur. Citer2 cam ni wat aku rasa ngilu, seriau, ketakutan dan segala macam lagi lah ngan kadar jenayah kt Lembah Kelang dan Malaysia secara amnya. Sungguhpun umah dah kena gril, terkatup rapat pun kalau perampok tu dah kejenya merampok dicari jugek jalan camana nak pecah masuk.

Benda ni mengingatkan kembali pengalaman aku pada tarikh 08.04.08, tarikh keramat aku tahun ni dimana dlm sekelip mata aku hilang kerakyatan dan harta benda.

Pagi tu pagi yg gelap bagi aku. Masih aku ingat aku sekeluarga tgh bersiap2 nak gi keje, manakala anak nak sekolah. Aku tgh mandi dalam bilik air masa tu. Aku dah terlewat dah kira tu nak semayang subuh. Laki aku pulak tgh 'bertelur' dlm bilik air kt bilik belakang. Keluo je dr bilik air aku cam terkedu bila tgk sorang lelaki India tgh tergayang2 kt bilik aku sambil pegang beg tangan aku. Dlm 2-3 saat tu aku pikir eh, technician mana lak laki aku panggil ni. Tapi bila dia masuk bilik ckp kat aku suruh jgn wat bising aku tau.. dear god! aku dah kena rompak ni... aku tenang je masa tu sbb : 1. Aku tgh berkemban ngan tuala 2. Anak aku masih tido kt atas katil dan perampok tu dah jeling2 dah 3. Mana la tau dia bersenjata.
Jadi dgn masih kepit rokok dimulut dgn rakus dan tanpa simpatinya pak itam tu ragut rantai leher dan gelang tangan aku. Pelan-pelan aku jalan keluo bilik. pak itam hamjadah tu pelan2 ikut aku. aku kata dah dpt tu keluo la... pelan2 aku masuk bilik belakang, pas tu pak itam tu dengan kurang ajonya nak buat benda tak elok kt aku, maka masa tu aku pikir lantak la, dia nak tikam, tikam le aku, dgn segeranya aku ketuk bilik air soh laki aku kuar sambil dlm ati menyumpah2 laki aku pasal lama sgt bertelur tu . pak itam tu macam tak nak beredar, tapi bila dengo suara laki aku dia pun terus turun ke tingkat bawah.

En Azhar pun turun le ingat nak kejo pak itam tu tapi bila tgk kt bawah gelap beliau tak jadi lalu naik atas balik dan ambik batang penyapu yg ada kt atas lalu turun balik tapi pak itam dah takde. alangkah terkejut jugak tgk pintu tak berkunci dengan kunci rumah, kunci autogate, ngan kunci kete masih terlekat kt mangga, memang hampir nak mengamuk le En. Azhar masa tu sbb pintu pagar bukak separuh, jadi siasat punya siasat rupanya anak buah dia yang dok tumpang sementara kt rumah kitaorang keluo keje tak kunci pintu ngan pagar. Bila keadaan dah tenang en azhar meluru ke bilik air, rerupanya beliau tak sempat nak cebok daa... dlm keadaan tu aku masih sempat ketawa sengsorang mengenangkan en. azhar yang panik sambil sempat carik batang penyapu dan...

dlm handbag aku tu ada segala macam benda, purse yg ada segala kad, buku bank dan yang penting passport. Sume kebetulan ada dlm tu sbb sebelum tu ada urusan dan kebetulan aku baru balik singapore dan letak passport dlm tu. Sasau jugak le aku panjat turun pejabat pendaftaran, JPJ utk lesen, bank, PNB, imegresen dan IPD PJ. Muka aku dalam I/C pun memang macam minah Indon sbb aku keluo umah tak pakai mekap dan pakai tudung stail Indon tu, masa keluo umah tak terpikir lak aku I/C boleh wat cepat, nasib la.... Gi balai polis pun polis bukan boleh wat apa, setakat amik keterangan le. Masa wat keterangan dan ceritakan macamana rupa perampok tu aku terangkan le sedetail yg mungkin sampai rambut perampok tu aku cakap macam rambut polis tu... laki aku sempat cubit aku bawah meja, eh, dah betul la, kena terang betul2 camana rupa dia....

Walau hilang segalanya dlm tempoh beb. minit je, aku tetap bersyukur sbb tak hilang nyawa, dan yang penting aku tak hilang anak, aku bukan nak mintak, tapi kalau kata dia nak culik anak aku (kebetulan kt taman medan masih lagi hangat pasal Sharlinie), memang boleh sangat, sbb aku ngan laki aku dua2 dok dlm bilik air masa tu, dan nasib masih sebelahi aku sbb kunci rumah, pagar dan keta sume ada kt bawah. Ramai org cakap kenapa aku tak menjerit, jawapan aku, hanya org yang merasa je tau apa sebenarnya tindakan spontaneous yg diorang boleh wat, masa tu sebenarnya kita tak de option dan masa pun utk bertindak, maybe ada org yang akan menjerit, tapi aku masih ada ruang masa tu utk pikir keselamatan aku dan anak yang ada kt bilik, dan mengikut kes2 jenayah, kebanyakan kes yang melawan ni yang nasib tak baik sbb perampok ni pun buleh panik dgn tindakan kita, tu sbb dema akan mencederakan mangsa disbbkan tindakan mangsa sendiri, jadik think wisely before bertindak...

Sejak peristiwa tu aku memang phobia gile, kalau aku tido, dengan bunyi sikit pun apa2 kt bawah atau waima dari umah jiran aku pun aku mesti bangun punya, gril kt depan pun aku sentiasa pastikan lock selalu, benda2 camni kalau nak jadik sekelip mata je, tu pun tak kira walau siang atau malam, ada org ke tidak, penjenayah dah semakin ganas sekarang, so always beware...

No comments:

Sign Off

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Timeofmylife