Michael Phelps

Last weekend Kak Long singgah umah. Tetiba Kak Long bukak citer pasal Michael Phelps. Memula tu aku blur sape le Michael Pek, Michael Pax ni (ikut sebutan Kak Long). Kak Long kata, larrr tak kenal ke Maikel Pek tu? Yg menang olimpik tu, perenang?? Sekali lagik aku blur, aku tak amik pot pun pasal mamat ni, so blur sket. Pas tu Kak Long bukak story pasal Michael Phelps. Kak Long kata mamat ni autistik. Dia baca citer pasal mamat ni dlm rencana kt suratkhabar. Kak Long kata bebudak autistic ni ada kekuatan/kelebihan luarbiasa, Kak Long suruh aku latih Ammar berenang. Aku gelak beso. Gi swimming class pun kena paksa, asyik takut buaya je, ye lar tuh. Tapi dlm pada tu aku kagum gek kt Kak Long, veteran surirumah fulltime, tapi banyak 'research'. Apa taknya kata Kak Long dia tak dek keje, so kalau baca surat kabo setiap genap ruang dan berita kt dlm akhbar tu habih dia kerjakan. Aku kata patut le umah Kak Long selalu selerak....hihih...

So bila aku ada lapang sket, aku mulalah search kt Internet. Michael Phelps pemenang 8 pingat emas acara renang di olimpik Beijing. Michael Phelps currently is a Honorary Board Member of Pathfinders for Autism. Sejak kecil beliau di diagnos ADHD (Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), where it is sometimes considered a mild form of autism by many people. Masa kt sekolah cikgu selalu kata dia ni tak de masa depan sbb dia tak pernah nak fokus kt apa benda pun kt sekolah (hemm, cam familiar je...). His Mom adalah backbone Michael, yg hanto anak dia ke swimming class sejak Michael kecil lagi.

Sebenarnya bebudak macam ni memang ada kelebihan yang tersendiri, parents yang kena peka apa yg diorang ni cenderung. Aku fail utk 'scan' apa kelebihan anak aku setakat ni. Bila Kak Long kata ada kekuatan/kelebihan luarbiasa, yg aku terfikir kelebihan wat bersepah dlm umah, kelebihan makan, kelebihan melompat sana-sini, kelebihan melalak (sekrang dah kurang). Tapi maybe dia ada memori yg kuat. Dan dia jenis yg suka explore, (sampai PC aku habih bertabur fail dlm tu dikerjakan). Tapi bila fail tu hilang, pandai pulak dia cari balik, tak tau le mana belajo, aku tak ajo pun perihal PC ni, tapi sekali tgk aku bukak n shut down pc, dia dah tau wat sendirik lepas tu. Semayang pun cam tu, sekali aku suruh le dia ikut semayang ngan aku, terkejut gajah gek le aku bila dia baca sume bacaan dlm semayang tu elok je, dari tomakninah, sujud, rukuk, sume bacaan elok, cuma sebutan je ler tak ikut tajwid n sometimes bertabur sket. Aku pun tak ajar sbb susah betul nak ajo dia ni, tiap kali ajo benda pun dia wat dek je. Agaknya dia perati dan dengo kot, tak pun belajo kt sekolah ke, nursery ke... Bagi ada anak normal umur 7 tahun agaknya tu perkembangan biasa, tapi cam anak aku tu, aku anggap perkembangan lebih biasa sket....

Anyway, geniuses like Bill Gates, Albert Einstein, Thomas Jefferson, Nobel prize-winning economist Vernon L. Smith are Asperger as well autistic. Tak tau le aku, tak mo pikir lagik masa depan budak ni, kang aku riso kang...

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah