Raya yang meriah dan penuh dengan kesyukuran...

Alhamdulillah, aku selamat merayakan hari raya ini tahun dgn keluarga tercinta, seminggu lak tu, sampai 'cuti' aku terextend sampai ari Isnin semalam.

Raya tahun ini ertinya meriah bagi aku sbb sume adik beradik dpt berkumpul umah mak pada malam/pagi raya. Fuh, penuh umah mak, malam raya tidonya dah gaya cam tongkang pecah, tido pun bersepah2 kt hall tu. Bilik ada 3 bijik je, so kt hall umah mak yg buleh tahan luasnya tu jadik markas sesapa yg tak dpt tido kt bilik. Anyway, tu tak jadik halangan janji dpt happening reramai. Aku yg tak dek laki kejap minggu raya tu menyelit le memana, janji tak terlanding sebelah ipo lelaki dah ler..(hehheheehh).

Dalam kemeriahan tu aku teringat gek le kt org rumah aku nun di KL yg sedang bertugas tu. Cian dia, kena carik kedai mamak le nak makan tu. kata dia malam raya kedai mamak pun dah tutup, jadik malam raya tu sblm sambung tugas beliau merayau2 carik kedai, sekali terjumpa le sebuah kedai agak terselit dicelah bangunan, sekali yg amik order keluo loghat Indon daaa...

Berbalik pada citer aku, petang raya tu Mak Su Sarah dgn berbeso hatinya menyembelih salah seekor kambing ternakannya utk makan raya nti (adik aku n lakinya penternak kambing part time belakang umah mak, pengembalanya adalah bibik sujinah), dan aku dengan tak berbeso hatinya menyambutnya utk dimasak (aku chef de mission ari raya tu, nasib la..). aku ngan daging kambing ni out sket, tak pernah masak ngan volume yg byk pun, nasib baik daging2nya dah dibahagikan kt jenjiran yg turut ada share menghidu bau kambing ternakan mereka. Jadik, menu masakan aku pagi raya tu nasi beriyani, masak kerutub daging kambing (resepi yg aku dah enhance sana-sini) dan ayam masak sambal Bali. lega aku, menjelang tengahari dah licin (sbb org ramai). menu lain rendang Kak Yah, naik impit, kuah kacang dan sate Kak Tie. Menu mak yakni nasik dagang terpaksa ditunda pada raya kedua disbbkan dah byk beno menunya.

Malam raya tu tinggal la aku ditemani Kak Tie bertungkus lumus kt dapur tu tatkala org lain tgh syok berdengkur. Menyiapkan bahan2 masaknya le, tapi nasib baik siap awal, kul 12 dah buleh tido. Lepas subuh Kak Tie dah kejut aku utk masak, nasib baik bahan dah siap, kejap je ler masaknya. Yg best paginya lepas dema2 balik semayang raya, makan, dan tibalah ke acara wajib, yakni aktiviti bermaaf-maafan sambil beratur panjang amik giliran salam ngan 'Awe' merangkap mak aku dulu. Pas tu aktiviti pembahagian harta yakni berbagi duit raya, aku hitung sume anak buah ada 21 org...fuhh.. berasap gek poket....pas tu baru le bertolak ke kuburan, menziarahi pusara arwah ayah pulak...

Dalam kemeriahan tu, sebenonya aku tak jugak dpt menikmati raya sepenuhnya, ianya disbbkan gigi aku yang buat hal sari sebelum raya. Gusi dan gigi aku dah berdenyut2 masa tu jadik aku hanya dpt mamah benda2 yg tender je, tension giler tak dpt le nak kunyah daging2 tu, tu pun puas aku adjust sana sini dlm mulut tu, jadik aku cam malas je nak makan sgt raya tu(eceh..) sbb mengenangkan kesakitan bila mamah makanan. Dek sbb tak tahan tu, Sabtu lepas aku bertolak ke Setiu utk buat apa yg patut kt gigi aku, tapi sebelum tu aku sempat singgah dan bermalam kt Tasik Kenyir dulu....ceritanya di episod kedua..

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah