Dihujung minggu itu..

Kenangan di Avonlea...chey..berangan tak sudah..

Dihujung minggu itu boleh katakan tak ke mana ler. Mak dok kt umah weekend yg panjang itu. Makanya aku kenalah act sbg host disbbkan adik-beradik yg bertandang tgk mak. Macam2 benda le aku kena wat, buat air, masak, sediakan itu ini, sejak mak masuk hospital ni aku dah masak jadik host ni, dlm 3 minggu mak kuar masuk ni maka umah aku tak sunyi dikunjungi owg (org pun adik-beradik aku sendirik). Aku dah kata aku very suck at jaga mak sbb aku ikut je apa dia nak makan, ate benda yg dia nak makan sume benda terlarang..

Ari Sabtu aku heret mak pi Taman Sri Cahaya (yeker?), alah, Bukit Cherakah. Lama beno aku tak gi sana, teringat jugak le kenangan lama masa dok kt ITM dulu, pernah le tenet kt situ (hihihi). Dari dia dok terbaring je bio le amik angin hutan di perbukitan. Mak dlm terpaksa pi jugak, kesian gek aku heret mak jln kaki dr parking ke tempat tunggu bas tour the bukit. Dlm tak larat2 tu mak suke jugak, tapi merungut jugak. Nasib baik naik bas, klu jln kaki menjawap le aku klu mak tak bangun 3 ari 3 mlm. Sblm masuk rumah 4 musim kami dok lepak kt pondok wakaf, terbersembanglah dgn satu famili ni. Sembang2 brother tu citer salah sorang anak dia masa baru lahir doc bagi 3% je idup, 97% sebaliknya. Anak dia paru2 berair, wayar penuh selirat satu badan, dah kt PICU. Sekali dia panggil sorang wak ni dtg urut anak dia, doc marah2 tapi dia sanggup amik risiko. Dgn izin tuhan esok anak dia keluo dr PICU dan sihat.

Bertindak dari maklumat itu sesi jejak kasih pun bermula, setelah amik kontek no dan arah pandu laluan ke umah Wak Busari kt Ijok, kami pi reki jln. Tujuannya nak bawak mak berubat. Berdasarkan maklumat yg diperolehi, nak berurut ngan Wak seeloknya malam tu dah bermalam kt umah urut wak sbb kalu siang2 mintak mahaplah, wak dah tak terima sbb orgnya punyalah ramai...jadik malam tu kira dah booking dah utk sesi mengurut keesokan harinya. Wak amik org sessi berurut dr jam 7 a.m - 4 pm saje. Wak tokleh amik ramai org sbb wak dah tua beno, dia pun nak berehat. Satu org lebih kurang 1 jam dia urut. Esoknya pepagi gelap abang ipo aku bawak mak, nasib baik mak diconsider org jauh, wak terima sbg patient dia yg last..yg ke 8, ahaks...

wak tu kecik beno orangnya, halus je, orgnya dah 86 tahun, lawak giler klu sembang, penuh falsafah.. Wak kata manusia ni cam kereta. Dibawa berjalan hari2 tapi tak mau service, jadik kete akan rosak. Filter (dada/paru2), karburator (perut kot) mau dicuci, steering kena pasang yg power punya, baru boleh corner ngan satu jari je. Motto Wak sakit itu diperbaiki bukan diubati.

Wak kata mak bukan batu karang sbb wak dah urut dlm2 kt perut mak tapi mak tak sakit, ni byk 'lumut' ni kata wak, sume penyakit tu dtg dr perut kata wak dan wak kata urut perut mak dah macam uli roti canai (sbb buncit byk lemak la tu..). Mak suker ar dgr wak kata gitu, wak kata tak yah operate, kesian mak dah tua wat apa disiksa.. yg tu pun mak suka dengo, tapi sowi mak, ada benda kita buleh percaya, ada benda kita kena wat dek...


Wak dan pondok mengurutnya...

tapikan, berdasarkan testimoni pesakit yg dtg hebat gek wat ni...wak mendakwa yg sakit jantung, asma, tak dpt anak, dah ramai yg baik berurut ngan dia. Aku ni macam nak percaya gek sbb dr kisah brother yg aku jumpa kt Bukit Cherakah tu. Dan yg nyatanya hari Isnin-Selasa Wak tak dek kt umah. Kata Wak, hari tu jgn dicari wak, wak naik banglo bergerak yg harga RM600k. Oh! Rupanya hari Isnin-Selasa hari VIP/pak2 menteri yg dtg jemput wak. Wah! hebat wak ni (tapi memang betul). VVIP pun berurut ngan wak. Tapi kata wak ada gol. kerabat n VIP ni dah malu dah nak berurut sbb wak smash deme, kata wak mana badan tak sakit, minum air zamzam hitam (pepaham sendirik le). Ari Jemaat plak ada Cina amik wak pi apartment/kondo, berurut kt sana. Bila wak kata VIP dan org Cina tu bagi upah sekian2 aku dah gulp... wak gelak, kata dia kt rumah buruk tu special utk gol. marhain cam kami ni, wak nak tolong sbb kata wak klu nak duit satu ari wak buleh amik 20 org , tapi wak tak buat gitu, wak ikhlas, nak bagi baper dia amik je...tapi yang pasti tu bukan kali last kami pergi..

Wak...u wait for me wak... I got big mission with u wak...



Musim kt Bukit Cahaya sekarang ni ikut musim Spring, lawa giler garden2 kt dlm tu, mak tak moh keluo, dia kata sejuk, badan rasa segar... (Gemuk giler aku dlm gambo ni... sila tolong salahkan kamera ye....)











Aaaahhh, I'm in my dream garden...






Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah