Gaza, Dia Datang..






Aku selalu excited kalau dia kena pergi ke luar negara. Counting on ole-ole. Khamis lepas dia tergesa2 pulang ke rumah. Ambil passport. Dan bergegas semula ke ofis. "Kenapa?, aku tanya. "Kena pergi Gaza". My heart was pounding, my stomach was churning. Terus terbayang letupan-letupan bom. Kali ni aku tak excited. Terus terpikir anak-anak masih kecil. Tak apa, bukan dia pergi pikul senjata, hanya pikul kamera saja, pujuk hati aku. Luckily they have ceasefires. Thinking back, aku rasa, for a photojournalist, saat2 kemuncak karier mereka adalah to be able to go and capture moments of truce tempat2 yg bergolak macam kt Gaza. He is sooooo looking forward to go, off course. Ironinya, sehari sebelum itu, aku pulak berlagak bersembang dengan teman ofis, kalau ada peluang, aku memang nak pergi ke Gaza, to tell the world the truth of everything. To go and hug those innocent children. Sekarang nak kena tinggalkan pun aku dah jadik coward. Bohooo... Jadi aku redhakan saja.

In sha Allah.. kalau tiada aral, hari Isnin ini berangkatlah suamiku ke Gaza melalui Kaherah dan Rafah. Mengikuti misi bantuan kemanusiaan Muslim Care ke Gaza. Not everybody is lucky to be able menjejakkan kaki ke bumi anbia. Mempertahankan Al-Aqsa sahaja adalah wajib bagi SETIAP muslim, inikan pula hanya menghantar bantuan, betapa besar pahala membantu para mujahid di sana. Pergilah dear, sampaikan peluk cium kasih sayang buat anak2 di Gaza, terutamanya yang kehilangan abi, ummi, abang, kakak, adik....

Hak Bermain Hak Kami.....
Save the children, Save the children, Save the Innocent people of Palestine  

I'm sure many of you dalam juraian airmata menyaksikan kekejaman zionis against the innocent people of Palestine saban hari, di Facebook, atau youtube. Sampai ada ketika aku dah tak sanggup nak tengok, it is too much utk menanggung kesedihan itu. Sesungguhnya janji Allah itu benar, akan sampai hari kemenangan itu jua. Kita tunggu bersama, if not now, mungkin di zaman anak cucu kita kelak.

Apa yang berlaku di Palestine itu sebenarnya tidak kurang hebatnya berlaku di Syria. Dunia hampir terlupa, ini peristiwa penting bagi umat Islam, bahawasanya akan terjadi peperangan besar di negara yang mempunyai tempat bernama Damsyik (Damascus). Dan tempat itu sesungguhnya tempat terbaik bagi org Muslim. Dan negara yg disebutkan itu adalah SYRIA. Tahukah anda revolusi/kebangkitan rakyat Syria dimulakan oleh sekumpulan anak2 kecil? 

Diceritakan sekumpulan anak2 kecil sedang menconteng grafiti yang membantah kezaliman rejim Bashar Al-Assad. Lalu tibalah polis di bawah rejim yg sama terus menangkap anak2 tersebut. Mereka disiksa dengan kejam. Kuku kaki dan tangan dicabut manakala tubuh badan dicucuh puntung rokok. Apabila anak2 tidak pulang, ibubapa diberitahu anak2 telah ditangkap oleh polis rejim. Lalu pergilah mereka menuntut anak masing2. Namun dibalas oleh polis, anggaplah anak kamu sudah tiada. Kata ibubapa apalah dosa anak2 sekecil itu ditangkap hanya kerana menconteng dinding? Kembalikan anak2 kami. Maka dijawap oleh polis rejim, Kami boleh mengganti mereka, bawalah isteri2 kamu ke sini dan kami akan 'menggantikan' anak2 kamu! READ : Rogol. Maka kejadian ini membangkitkan kemarahan rakyat yang keluar membantah kekejaman rejim. Hari pertama jumlahnya 1000 org, hari seterusnya meningkat 2 ribu orang dan seterusnya menyaksikan kebangkitan besar-besaran rakyat Syria. Namun kejamnya rejim tersebut tanpa mengenal umur dan jantina akan dibunuh, waima anak2 kecil tidak berdosa sekiranya menidakkan Al-Assad. Sehingga rakyat di ajar supaya mengucap Lailahailla...Bashar. Nauzubillah. Sehinggakan dalam sebuah keluarga tidak berani pun hendak berbicara tentang hal politik yg berkaitan waima dlm setiap keluarga itu pasti ada seorang agen atau spy dari rejim.
                                                         -Quote from : Ceramah activist Aqsa Sharif, Dr. T.

So, FREE PALESTINE, SAVE SYRIA!
Dunia tak bisa berbuat apa2, apatah lagi Zionis yg lebih rela rejim Al-Assad berkuasa dari menerima kebangkitan rakyat@Islamist@Ikhwanul Muslimin. China dan Rusia bersekongkol dek kepentingan ekonomi@menjual senjata perang. 

Tapi mereka pasti lemah jika satu dunia melalukan boycott ke atas ekonomi mereka sebagaimana dalam video ini, bukan? Wallahualam.

Comments

Salam Yong
Semoga suami Yong selamat menjalani tugas. My prayers are with you and your family and the innocent children all over the world.
Stay strong xoxo
Yong Kamariah said…
Salam kak Muna,

Thanks Kak Muna. Dia belum pergi lagi saya yg siap2 berdebar huhu. Saya dah siap2 pack chocs and sweets and color pencils nak kirim for those kids kt kem pelarian heee...yes, we pray together utk kesejahteraan mereka yah.
salam yong.
Doakan Mr Husbeng selamat pergi selamat kembali, kak pun turut doakan. Benar kata Yong, ni kemuncak karier photojournalist, sentuhan kemanusiaan nya akan berlipat danda lagi pabila pulang ke tanah air. take care.
Aslmkm Yong...
Insyallah kita sebagai umat Islam sesamalah kita mendoakan kesejahteraan suami Yong kesana dan selamat pulang ke tanahair.
Yong Kamariah said…
Kak Ni dear,
in shaa Allah, thank you Kak Ni, apa nak buat dah keje dia kan, redhokan jelah...

Kak Iha dearie,
Thanks kak, sama-samalah kita doakan, berdebo gek le sbb nak sampai kt Gaza, kena lalui 18 sekatan polis Mesir with rifle n kete kebal semedang

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA