SKRIP AKU LAK

Dah petang, mata dah layu, kepala dah terperah ngan keje, rasa nak menulis lak (ikut kata Wa macam tak dek keje..). Dah baca skrip Anis, Saluwa n Zuren, turn skrip aku ngan anak aku lak. Tapi bagi aku, inilah skrip yg aku kena 'baca' hari-hari dan hadapi hari-hari. Nasib la Labu....

Ammar : Esok apa? (Esok hari apa?)
Maknya : Esok hari Isnin...

selang 15 saat kemudian....
Ammar : Esok apa? (dgn kata lain esok ada apa?)
Maknya : Esok sekolah, ada perhimpunan... kena bangun awal2 tau!

selang 10 saat kemudian...
Ammar : Esok apa? (dgn lain makna perkataan lagi, esok nak wat apa?)
Maknya : Esok hari Isnin, sekolah, ada perhimpunan, pas tu ada PJ, boleh main buaian..

selang 5 saat kemudian...
Ammar : Esok Cik Tipah apa? (dgn maksud tersiratnya esok cik Tipah van sekolah amik lambat ke cepat?)
Maknya : Esok Cik Tipah amik awal la.. Ammar jangan ngamuk2 kalau Cik Tipah amik lambat tau...
(notes : Cik Tipah yang dimaksudkan adalah makcik yg bwk van sekolah yg selalu gek amik lambat sampai anak aku ni selalu meraung kt pagar sekolah sbb dia je tinggal sorang lagi belum balik - hemm.. anak sapalah ni...)

selang 5 saat kemudian...
Ammar : Esok hari Sabtu... (dgn kata lain nak esok hari Sabtu, tak mau hari Isnin ke, Selasa ke..)
Maknya : Esok hari Isnin laaaa... esok sekolah! mana boleh hari-hari nak hari Sabtu...

selang beberapa saat kemudian..
Ammar : Sabtu apa? (dgn makna tersiratnya hari Sabtu buleh wat apa?
Maknya : Hari Sabtu tak sekolah, boleh main game, buleh gi jalan...

selang tak berapa saat kemudian...
Ammar : Esok apa? (siaran ulangan...)
Maknya : Sebelum kena hempuk ngan bantal ni, pi tido!!!!!!!!!

huhuhu...tension jelah nak layan anak yg satu ni, tiap mlm lak tu skrip yg sama je, hanya aku le yang tau makna tersirat disebalik soalan yg direct camtu, kadang2 aku tukar taktik : mengiakan jelah soalan dia tu sbb kalau aku tak jawap, dia akan bagi jawapan yang sama cam aku bagi tu lah! Janji aku jawap ya, habih citer....

tapi 2 malam kemarin dia tak tanya soalan, tapi cerita kt diri sendiri (aku anggap citer kt aku jugak lah..)

Ammar : Wan mengamuk dalam kelas! wan pukul owang.... Wan! Jgan mengamuk laaa... tak baik pukul owang... (line last ni mesti line cikgu dia..)
notes : Wan yang dimaksudkan adalah classmate dia..
Maknya : [Gosip, gosip, best ni...]. Ammar, Wan pukul sape?
Ammar : Wan pukul Atirah (note : Atirah pun classmate)
Maknya : Ammar ada pukul orang tak?
Ammar : Tak de pun... (jawapan standard untuk tak atau tiada)
Maknya : Tak baik pukul orang tau..
Ammar : Ammar makan hotdog Tyren....
Maknya : Hoh? Hotdog Tyren? Waaaarrrrghhh!!!! Apalah 'hotdog' Tyren (classmate Chinese boy ) tu????? Ammar! Meh sini! Meh sini! Nape makan makanan orangggg?????Wargghhh!! hotdog???????? huhuhuhuu..... note : perlukah aku samak mulut dak ni?? Lebih baiklah aku pikir yg positive ajerr.... frankfurter ayam kot horrr...

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah