Warehouse sale dan diari resepi

WAREHOUSE SALE DATANG LAGII!!!! (boley juga baca dgn nada iklan TORA datang lagi...)

Tengahri semalam sempat pergi jualan gudang di Stadium Malawati Shah Alam, yg branded, tak dek branded sume ada, potongan sampai 70-80%. Akhirnya aku beli... sebiji kek coklat yg takde kena mengena ngan jualan gudang dlm stadium tu. Kira beli barang yg menebeng kt luo stadium tu. Tak silap aku ni jualan Tangs kot, patut le aku rasa tak semeriah Metro Jaya sales mcm tahun sudah kt sini. Anyway, bagi yg berminat, sales ini dari 15-18 April, dapatkan ia sebelum kehabisan people!


Yeahhh... pilih kak, pilih, mungkin akak itu sedang berkata dlm hati "apa barang buat sales tengah bulan cenggini, buat meleleh ayaq lioq jeq.." Ekceli yg kata tu adalah penulis sendiri.

Haaa... yang ini tak buleh tahan, apalagi yg branded tinggal 70% diskaun, menggugat keimanan sehhh...

Meanwhile....

Saya telah menceritakan keetikaan saya yg poyo dlm entry yg lepas. Heh, saya bukanlah baik naw pun, tapi adalah satu dua buku catatan resepi tulih tangan dlm henbeg saya tu.


Haaa.. inilah dia handbook saya tu, siap tampal gambo lagi, wat paper cutting tempek kt sini. Terus teringat kat Kak Long sbb masa dia muda2 dulu siap ada buku ledger resepi lagik. Kak Long pengumpul resepi sejati. Dulu dia suka jamu adik2 ngan masakan2 yg vogeh. Masa dia dok Sarawak ikut suami dulu sempat le dia bertapa ilmu kek Sarawak. Masa aku dlm umur belasan tahun tu kira terer le kt kampung tu dpt makan kek lapis bagai ni. Tapi aku lagi suspek giler kt mak sbb simpan dlm otak jek resepi tradisionalnya cam nasi dagang, otak2, satar, etc. Sempat juga le interview mak kutip resepi2 tu manalah tahu... eh, tak nak sebut.
Mak aih, panjangnya resepinya tu..

Amboiii... siap ada gambarajahnya lagi...kalau tak jadik juga tak tau lah....

Ada jugaaaa... antara pagesnya tu terselit jugak contengan dari dak Ammar, apa sahaja buku dlm umah ni mesti ada contengan luahang perasaang dia. Lihat pada perenggan ketiganya itu : "Lagu Mikankerusin". Ada sesapa buleh teka lagu apa tu?? Heh, mesti susah giler nak jawap soklan ni, so, bagi yg 'expert' cam I ini yang mampu membaca isihati budak autistik cenggitu ini jawapnya ye : "LAGU MEET UNCLE HUSSEIN". Yeah, sila clap tgn kuat2 kepada I. Utk ayat cenggini kita haruslah lihat by predikat : "MIK-ANKER-USIN", maka buleh le teka. Tapi buat I wonder camanalah "Lagu Umi" tu....bilalah pulaknya aku buat lagu tu yek?
Ini pula mini notebook saya, bawa kemana2 dlm henbeg..
Kt dalamnya penuh dgn resepi mak... bajet balik kampung tengok mak masak favorit dish terus catit resepi.

Haaa.... yang ini kau jangan nak spedo... terus dengan tanpa rasa berdosanya straight print dari PC kt ofis... (tetiba terdengar lagu Kris Dayanti.. 'aku ini...wanita biasa'...)
Sekian.

Comments

Salam YOng, lama tak jenguk YOng kat sini. Wah rajin mengumpul resepi tu ha. Sungguh bagus! Dulu Fasha rajin menepek, menaip resepi, sekarang ni jadik malas. Safe kat PC ni aje, hari tu nangis sekejap sebab PC rosak, habisss semua resepi RIP. Padan muka ku. Terus kan mengumpul. LOL bila baca apa yang Ammar tulis tu, Mikankerusin.. boleh lah tu Ammar hahah. Sama je dengan Danial kat sini, sukahati je mengeja cara dia! YOng kalau ada resepi nasi dagang dengan lauk ikan tongkol tu, please share!! Take care dear!
Yong Kamariah said…
hai fasha, wah bz nampaknya awak noo..ari tu ada trainer ckp org yg lahir tahun 70s adalah generasi X, so kitalah, gen X ni mencari balance, antara teknologi n pikiran org generasi sebelumnya, maka itulah saya ni kumpul resepi manual n ada gek save kt PC heh. Oh, resepi nasi dagang teganu insyaAllah saya akan sharekan nti (versi mak saya leceh sket, byk rempah ratusnya tu)so stay tune...

Popular posts from this blog

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

End Year 2017 and New Year 2018