Alhamdulillah. Dah Selamat Pulang.

Kenangan Terindah di Masjid AlNabawi with my siblings.


Tanggal 31hb March 2013 pesawat Saudi Arabian Airlines selamat mendarat di bumi Kuala Terengganu, membawa bersamanya para jemaah umrah dari Makkah, termasuklah aku. Masa dlm katebang masyaAllah, macam satu wabak pulak sume dah batuk2, kesian betul dengar org2 tua batuk dengan teruk. Tak terkecuali aku, cumanya hanya selsema dan sakit tekak, alhamdulillah dah beransur baik. Masa sampai di Madinah cuaca dingin kala angin bertiup lembut. Bila tengahari matahari mulai garang. Terik. Aku kira musim panas telah menjelang tiba. Di Makkah mentari terik memanjang. Ditambah lagi dengan debu2 di sekitar Masjid Al Haram. Masjid Al Haram mengalami re-construction yang pesat, demi kesenangan dan keselesaan jemaah di masa hadapan, insya Allah. Disebabkan itu kita mmg senang dapat batuk2 dan selsema. Pakai lah mask kalau dpt, aku tak pakai pun, lemas pulak rasanya. Bibir pulak pecah2 kekeringan, bawaklah lip balm tanpa alkohol. Other than that, yang lain adalah indah2 belaka.

Aku bertolak subuh 20 March 2013 dr Tg terus ke Madinah. Juga menaiki Saudi Airlines bersama ratusan jemaah yang lain. Flight dijadual bertolak pukul 5.15 a.m. tp delay ke pukul 7.30 a.m. kurang lebih. Perjalanan memakan masa kurang lebih 8 jam. Masa kapten cakap apatah dlm bahasa Arab, lepas tu dlm speech dia tu dia ckp 'Madinah Al Munawarrah' tak semena-mena airmata bergenang, macam tak caya je aku dah nak ke Madinah. Lepas tu kapten ckp cam "Qola Rasulullah...." mcm sebelum memulakan perjalanan ikut sunnah rasulullah baca doa, gitulah, sbb takdek translation langsung tu, kapten pun membacakan doa perjalanan sebelum katebang take off, dan diamin oleh ratusan jemaah. Ini baru betul. Masa nak balik pun cenggitu. Alhamdulillah. Flight smooth cuma aku rasa cam kt kaw Teluk Benggala tu selalu ada air turbulance, perghhhh aku dah tak kuasa nak dengo ckp imaginasi aku lagi so aku tido je lagi baik.

Hari Rabu, sampai di Madinah period aku dah delay almost 2 weeks. Terseksa. Atas nasihat adik-beradik dan izin suami, aku amik ubat tahan period. Macam-macam2 usaha aku buat supaya period aku dtg tp fail!. Sampai di Madinah, demi melihat keindahan masjid Nabawi, masjid nabi, aku terpanggil2 untuk beribadat di sana. Doa2 supaya period aku cepat keluar sbb nak kejar ibadah umrah di Makkah bertabur menjadi debu. Inilah kisah ketaqwaanku yang longgar, yang aku mahu org lain jadikan iktibar!.



Indahnya Masjid Nabawi... nanti kalau siang, payung2 itu akan terbukak memayungi ummat Muhammad yg beriktikaf dimasjidnya.


Upon meletakkan kepalaku bersujud dimasjid indah penuh barokah Masjid AlNabawi, aku pohon Allah izinkan aku beribadat di sini. Dan tika aku ambil ubat tahan period itu di Madinah, aku kata ini adalah satu usaha aku namun HANYA KAULAH tempat aku berserah atas segalanya, sekiranya period ini lebih baik untuk hadir se awal mungkin maka gugurlah ia, dan jika sekiranya lebih baik padaku untuk KAU lengahkan dia, maka lengahkan dia sehingga aku mampu mengerjakan Umrah di Makkah nanti. Rupanya aku lupa kah???? bahawa tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia ada rancangan yang lebih baik untuk hambanya yang meminta. Begitu juga aku. Alhamdulillah... DIA mengizinkan aku bersolat di masjid nabi, masjid dimana jasad kekasih Allah, Rahmatanlilla'lamin, bersemadi di situ, masjid dimana sahabat2 Rasul, Umar dan Abu Bakar dimakamkan bersebelahan nabi, masjid di mana Raudah, syurga di antara taman-taman syurga terdapat di situ, subhanaAllah, dia izinkan!. Macamana aku minta supaya aku period di Madinah sedangkan dia nak bagi yg lebih baik dari itu! MasyaAllah! Benarlah bumi Madinah dan bumi Makkah itu tempat doa2 kita adalah mustajab! Cuma ketaqwaaan hambamu ini sangat lemah ya Allah! Ampunkan hambamu ini ya Allah. Syukur sangat2 diberi kesempatan ini. Syukur sangat2 dapat mengucapkan salam di kaw makam nabi, "Assalamualaika Ya rasulullah, ya nabiallah, ya habiballah!" Rahmatanlila'lamin... Dapat bersolat di Raudah dalam kesesakan ummah nak rebut bersolat di Raudah. MasyaAllah. Sekiranya kamu determine, bersungguh, berazam, yakin pada Dia, bertaqwa kepada Dia Insya Allah, Dia makbulkan, percayalah!

Selepas bermiqat di Bir'Ali (Madinah), dan menuju ke Makkah, aku rasa tika itu 'empangan dah nak pecah' sangat2. You know the time right?  Klu kt Mesia mmg klu rasa cenggitu dah melimpah ruah dah tuuuu... Sepanjang kurang lebih 4 jam perjalanan ke Makkah tu aku berdoa supaya di beri kesempatan , atleast selesai tawaf pun jadilah, sbb masa bersai'e, you don't have to be bersuci, umrah kau tak batal! Tapi masa bertawaf, wajib kau dlm keadaan suci dan berwuduk spt nak bersolat. Sampai di Makkah, kami terus buat umrah, sampai dah tengah malam. Masa mutawiff bawa ke dalam Masjid Al Haram, aku dah nampak dari kejauhan berbalam-balam Kaabah, tersergam indah ditengah lapangan dlm masjid. Aku dok teringat2 kisah2 yg dimomokkan org yg tak nampak Kaabah lah, yelah, sungguhpun gitu aku percaya ianya bisa sahaja terjadi dengan izin Allah... tapi kadang2 ia menakutkan org nak gi Makkah. Tapi aku percaya, selagi kita bersaksi Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Nabi Muhammad Pesuruh Allah...insya Allah.. dia izinkan. Kita semua pergi membawa dosa2 yang berat dari tanahair, maka di sinilah kita serahkan jiwa dan raga kita kepadaNya, bermohonlah, bertaubatlah, Dia Maha Mendengar. Jadi toksah takut. Aku ni lagi lah, dah lah jahil, dosa toksah kiralah.

Sisters and anak buah. Cuaca terik di Makkah, jadi cengginilah muka yg keluo kt kamera. Lihat construction di sekeliling masjid al haram ini, sgt pesatnya.

Maka Allah izinkan selesainya umrah wajibku yg pertama dengan jayanya (In sha Allah). Selepas bertahallul (bergunting rambut) maka leganya rasa di dada, dan aku masih suci. Dan selepas itu aku dapat buat umrah tambahan kedua dengan bermiqat di Tana'eim. Dan aku dapat buat tawaf sunat. Selepas tawaf sunat aku berhajat untuk mendekati Ka'abah. Dapatlah aku pegang Kaabah, masa pandang Kaabah aku tak rasa nak nangis, cuma rasa secure je. Tapi bila pegang Kaabah je, otomatik tak dapat tidak ko mesti menangis teresak2 punya. Ajaib betul rasanya. Dan aku dapat bersolat di dalam kaw Hijir Ismail, dan dapat solat sunat tawaf betul2 depan Kaabah. Alhamdulillah Allah permudahkan. Cumanya masa nak cium Hajar Aswad, huiiii bersesak2 dengan org esp sekumpulan org Pakist* kot, masyaAllah cam taksub semacam je, aku tengok dia tolak idup2 je ada org pompuan tu. So aku kata kt sorang teman jemaah tu, takboley jadi ni Kak Zah, kita dtg esok la pulak. Sbb aku ingat ustaz pesan sekiranya ianya mendatangkan mudarat sampai bertolak2 sakit menyakiti, dan yg pompuan boleh tertarik tudung sampai nampak orat, baik takpayahlah. Tapi bukan rezeki aku, esoknya, Rabu, selepas mendaki Jabal Rahmah, dan ketika bermiqat di Ji'ranah utk umrah ketiga aku pun datanglah uzur. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Tiada apa yg aku regretkan. Allah bagi kesempatan yg pada aku cukup puashati, ambil ubat ke, tak ambil ubat ke, semua atas keiizinanNya. Tapi mmg aku ada skip sekali ambil ubat, tp klu ikut takla dtgkan kesan langsung pun. Lepas tu makan balik. Tp dia nak keluar, keluar jugakkan. Semuanya atas rezeki Allah.

Adik ipo aku plak, same case cam aku, dia pun khuatir miss P dtg masa umrah, dia ambil ubat tahan p jugak. Bezanya, ubat aku sekali sehari, dia 3 kali sehari. Ada la sekali dua dia terskip sbb kita terkejar2 the in between waktu solat tu kan. Tapi dia adalah seorang yg sangat determine, ambitious, courageous, focus and she knows what she wants. Dia kata kt aku, kenapa akak doa setakat nak lepas umrah pertama je? Saya doa dapat buat ibadah sampai habih waktu kita pulang. Dan memang Allah makbulkan, hari nak berangkat pulang, dia period. Tu kira religiously dia mkn ubat tu. Termenung aku di situ. Adik ipo aku ni mmg grab semua peluang yg ada di tanah suci. Kita orang ni klu nak solat mesti nak dlm jemaah keluarga kitaorang je. Takmo bercerai sbb senangkan dlm satu keluarga. Dia tak kira la ada kawan ke tak, dia nak feel lebih solat depan2 mengadap Kaabah, so dia selalu dpt saf depan mengadap Kaabah. Ada sekali nak masuk Raudah, dia tak balik bilik sbb tunggu peluang tu. Aku mmg respect dgn sikap courageous dia. Aku ni terbawa2 doa Melayu, setakat nak lepas je hih hih. Tapi syukurrrr banyak2 sbb Allah extend kan juga doa itu. Jadi marilah mengambil iktibar dari ini, tingkatkat ketaqwaan, yakinlah pada dia, dan yakinlah, bumi Madinah dan Makkah itu bumi suci lagi doa mustajab, jangan takut untuk ke sana kerana sesungguhnya kepada Dialah tempat kita berserah. Tahulah Dia nak uruskan tetamu Dia macamana.

Banyak lagi aku nak citer ni, maybe next time dalam catatatan perjalanan di tanah suci, sebelum RAM otak aku ni suam2 kuku nak mengingat, aku bawak buku catatan tp sampai sana mmg tak sempatlah, kita hanya ingat terkejar2 nak beribadat, dpt tempat cun kt dlm mesejid, begitulah. Till then, babai. Thanks for reading.


Comments

Unknown said…
Assalam Yong...
Syukur adik akak dh selamat pulang. Entah kenapa sedih n sayu rasa bila baca cerita dari sana. Sesungguhnya byk keajaiban n kelebihan berlaku disana ya...dgn kekuasaannya....subhanallah! Bila agaknya akak nk ke sana pulak....?
Kongkang Malaya said…
Salam Yong,
Alhamdulillah Yong selamat pulang dan kembali dengan cerita-ceriti dari sana :)
Yong Kamariah said…
thanks kak leeza dearie, patutlah saya selalu dengo org gi sana sentiasa rindukan kt sana, mmg sayu je ati ini masa nak meninggalkan bumi mekah dan madinah. InsyaAllah kak Leeza, one fine day turn akak akan menyusul, saya doakan cepat2lah termakbul, bawak the whole family lagik la bermakna.


Yuhuuu my patinpasta,
Alhamdulillah...dah selamat Da, takde apa yg diminta selain kesihatan yg baik dan anak2 pun alhamdulillah terjaga dgn baiknya sepanjang kita pergi sana.
CS said…
Assalam Hajah Yong *wink*
Terima kasih berkongsi pengalaman menjadi tetamu Allah. Pls write more.

p/s: terasa ketat kat dada, bergenang airmata tapi tertumpah juga akhirnya bila baca entry berkenaan. Insyaallah... I'll be there soon, doakan ya?
Unknown said…
ya hajjah...
Alhamdulillah... moga ibadah di sana diterima oleh yg Esa... sayu bc and dpt bygkan keadaan sn,,,
Unknown said…
ya hajjah...
Alhamdulillah... moga ibadah di sana diterima oleh yg Esa... sayu bc and dpt bygkan keadaan sn,,,
Mulan said…
alhamdulillah selamat semuanya...

subhanallah.. meronta2 nak ke sana lagi..
Yong Kamariah said…
My dear CS,
hamboihhh siap hajah2 lagi ko yek hahaha.. kt opis pun depa dok panggey hajah kemain uols..
InsyaAllah kak, you will be there 1 fine day, kalau ada niat in sha Allah Allah sahut seruan kita nanti dehhh...


Dear Aida,
Amin... harap2 lah yek Da diterimaNya, gi sana pun pakai redah je Da...

Mulan dear,
Betui tu cik Puan Mulan.. betullah kata orang yg dah ke sana mmg rindu-rinduan lah nak ke sana lagi, insyaAllah, marilah kita sama-sama doa supaya kita dpt ke sana lagik deh...

Popular posts from this blog

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

End Year 2017 and New Year 2018