Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

Sesungguhnya aku ni tak taulah...berselang hari mimpi background kat sana aje. MasyaAllah. Yang herannya bila bangun dah tak ingat dah mimpi apa, tapi taulah mimpi kt sana. Lagik satu aku ni pesen klu letih tido petang ke mulalah nak mimpi mengarut aje. Siap pernah mimpi ada skandal ngan PM. ko mampu? akakakak. Yang herannya lagi sepanjang kt sana aku tak pernah mimpi sekali pun. Aku tanya gek ngan dema2 ni, dema2 ni pun kata sama. Klu ikut letihnya dan tak cukup tidonya hermmmm dah macam2 mimpi kuar. Ada sekali je kot aku bermimpi di Makkah (tp tak ingat). Tu pun masa aku dah dlm period. Adik aku ada sekali tu, masa tu dia 'hilang henpon' kt Madinah. Para jemaah dah menunggu dlm bas nak bermiqat ke Bir Ali. Dia boley patah balik ke hotel cari. Tak dek. Sekali sampai Mekah dia mimpi henpon tu is somewhere. Tak kemana. Cari je. Sekali dia dah salah letak dlm beg bro aku. Bertuahhhh... Akak aku Kak Yah, mimpi arwah anak dia, sekilas. Yang lain tak dengo pun bermimpi. Even tak de setan pun kacau dlm mimpi kt sana ye isk isk.

Aku nak citer dalam Raudah.
Herannya, org balik sana jarang pulak nak citer pasal Raudah, sampai aku dpt gambaran Raudah ni mcm taman dlm Masjid Nabawi tu. Rupanya salah konsep je aku. Sesungguhnya Raudah tu space dia teramatlah kecilnya klu nak dibandingkan dgn ribuan jemaah yg berebut nak bersolat di dalamnya. Kawasannya kt dalam Masjid Nabawi tulah. Klu taktau kita ingat tempat solat biasa je. MasyaAllah. Apa istimewanya Raudah tu?

Sabda nabi :
"Diantara rumahku dan mimbarku adalah Taman antara taman-taman syurga" - Muttafaqun 'Alaih

Sesungguhnya Raudah itu adalah salah satu taman dari taman-taman syurga. Kelak di hari kiamat ianya akan dipindahkan oleh Allah Taala ke syurga sehingga menjadi sebahagian dpd taman syurga yang haqiqi. Allah swt menurunkan rahmatnya dan berbagai kebahagiaan di tempat itu kerana di tempat itulah banyaknya dilakukan zikir dan perkara yg mendekatkan diri kepada Allah, maka sudah tentu mereka dijanjikan syurga. Orang-orang yang pernah berdoa di Raudah akan melihatnya di syurga dan bersaksilah Raudah si polan bin si polan pernah melawat dan bersolat di dalamku. - Manakan tak berasak-asak orang berebut nak bersolat di sini, sampai aku jadi 'cultural shock' masa berebut masuk Raudah. Ianya juga satu tempat mustajabnya doa. Berdoalah apa yang kau hajati di sini.

Keluasan Raudah tidak bertambah sejak zaman Nabi SAW hingga sekarang. Letaknya antara dua rumah isteri Nabi SAW Siti Aishah dan Saudah dengan mimbar Nabi. Di sinilah tempat pertama kali unta Nabi berhenti. If I'm not mistaken, menurut pak ustaz,  apabila berhentinya unta yang sudah berhari2 tidak mahu duduk/berhenti sesampainya nabi di Madinah, maka rasulullah pun kata, di sinilah (tempat unta duduk) rumah aku untuk selama-lamanya. Wallahualam. Please correct me if I'm wrong. Aku agak lupa samada penerangan di Masjid Quba ke Raudah pasal unta ni.



Di dalam Raudah inilah terdapatnya tiang2 yang mana namanya di ambil dari peristiwa2 yg terjadi di zaman nabi antaranya Tiang Wangi. Cerita yg plg popular sekali disebalik nama Tiang Wangi ini adalah kejadian di mana batang pokok tamar yg selalu nabi sandar/duduk padanya ketika menyampaikan khutbah menangis di kala nabi berpindah menyampaikan khutbah di atas mimbar. Menangis ia kerana merasakan nabi sudah tidak 'perlu'kan dia lagi, masyaAllah betapa ia sayangkan rasul, ni kita ni, manusia??? Alllahuakbar. Di Tiang Wangi inilah tempat nabi selalu bersolat dan bermunajat. Dan Kt sinilah org berebut2 nak bersolatnya.
Source taken from :
Ahmad Rosli, Ustaz Haji. Panduan mengerjakan umrah & ziarah.
           Kemaman, Terengganu : Rayhar Travels Sdn Bhd, c2012.
    
 Orang jahil macam aku manalah tau sume tu, pakai redah masuk je pastu tak tau mana satu makam Abu Bakar? Mana satu makam Umar? Mana satu makam nabi? Let alone nak tau tiang mana. kita ni belah perempuan payah sikit sbb dia bahagi dua kaw Raudah ni, antara tempat solat lelaki dan pompuan. yg mimbar/makam nabi adalah belah lelaki. Tu pun nasib baik Ustazah yg guide masuk tu kata tgk tanda karpet hijau kelabu tu maka itu lah kawasan Raudah. Ustazah kata berdoalah masa kita tgh sujud time buat solat sunat kt situ. Kerana apa, dia tak bg kita berdoa lama-lama. Sbb terlalu ramai org so dia nak bg chance kt org lain pulak. Nanti pengawas2 kak Arab akan halau keluar, "ibu! ibu! keluarrrrr!!!! uihhhh rindunya dengan suara kak Arab pengawas dlm loghat indo/melayu slanga Arab haha.


Ni kira hari first nak berziarah di Raudah. After Subuh prayer/breakfast. Didn't expect anything unexpected. Siap kau.



Pak Ustaz bagi keterangan dan sejarah2 di Raudah. Aku mmg tak boley blah, asal ustaz citer je airmata aku mesti nak bergenang dan mulalahhhh.... Sesungguhnya airmata kita terlalu murah di sini sob sob... kt sini mmg ramailah org Indo yg buat part time bawa jemaah berziarah, termasukkan para mutawwif yg guide kita wat first umrah di Makkah, org deme aje. Sbb tulah pak Arab tukang jual boley ckp Melayu.

Sedang menunggu giliran. After 2 jam baru dpt masuk Raudah fuihhhh....teringat2 Kak Arab pengawas jerit2 soh kita "Dhudhuk! Ibu dhudhuk! Dhudhuk ibu!!! Alahhh comel betullah loghat depa tu. Nak gelak pun ada, bila balik sini masing2 dok pakat ajuk kenangkan peristiwa2 manis ini hihi

Kt dlm kaw Raudah tu ada makam nabi, 2 sahabahnya, mimbar & mihrab nabi, dan tiang2 yg ada cerita di sebaliknya.

The first time aku nak masuk Raudah ni, keadaan adalah terkawal dan sistematik sikit. Selalu dia buka untuk ladies lepas solat Subuh, Zohor dan Isyak, sbb lama sikit masa d in between waktu solat. Sebab dia buka laluan belah lelaki kan for us to pass thru. Bawakkan banyak bersabo ye hajjiah. Dengan huuuuumang aiii ramainya umat nak masuk ke tempat yg kecil, maka bersabolah dgn turn kita. Selalu dia akan kelompokkan kita based on kaum2 kita. Sat gi dia pegang board yg tulis "Melayu" , "Turkiye", "India/Pakistan" dsb. Nanti dia panggil lah kita ikut group. Selalu dia bagi puak2 jubah hitam cam Arab/Turkiye tu masuk dulu. Tapi kengkadang deme2 ni bukannya dengo ckp sangat, ada je masuk group lain. Tapi aku nasihatkan klu nak masuk group dgn mak Arab ni kena tabahkan hatimu banyak2, depa badan beso2, nanti ko kena tembi2 je. Tengah berebut2 tu masyaAllah....silap2 kau terpelanting 2 hasta ke depan atau kebelakang. mak aiiiii hover punya ayat. Oklah, mmg hover sikit.  Masuk sini kau jangan nak lembik2 sangat. Tak dapat aku nak gambarkan keadaan org yg bersesak2 berebut2 nak solat kt sini.....


So wait for our turn okeh. Sesungguhnya bersabarlah, walau ada puak2 yg terkejar2 nak ke depan menonong masuk dalam tu. Ni kami di luar kaw raudah, menunggu turn. Indo/Melayu satu group. But I tell you, that kaum, yg setat dgn huruf "Pak*...Ind* could be very2 selfish. huihhhh tak ikut peraturan langsung!!! Ni pengawas Kak Arab sendiri cakap, masa 2nd time aku try masuk, depa minta mahap ngan group kami sbb set2 tu dok 'berumahtangga' kt tempat yg we all menunggu dan dia buat sardin je bila pengawas tu soh blah. Ilang sabo jugek kak pengawas sampai ckp depa ni selfish. Ada sekali masa aku nak lalu, dia letak anak kecik dia kt tiang tu bg penanda kita jgn lalu, kuangggasss...ok. kenangkan kt tempat tu tempat suci telan je lahhhhh. Sian budak tu dah terkua2 menangis. ishhh...Jadi jgn le jadi cam depa. Sabo kita ada ganjarannya.

Sesungguhnya nabi sendiri pernah bersabda kala menghadapi kesusahan di Madinah :
"Tidak seorang pun di kalangan umatku yang bersabar menanggung kesusahan dan kepayahan di Madinah nescaya aku akan berikan syafaat pada hari kiamat atau menjadi saksi kepadanya" - Riwayat Muslim.


I think...kita boley dapat bayangkan keadaan di padang Masyar masa kita nak masuk Raudah ni. Part by part, kaum by kaum di panggil ke depan. MasyaAllah. Masa di panggil kita tu kan, mulalah cam kita gelabah nak bangun kan, ada yg terlari2 anak nak ke depan. Semua nak 'jumpa' Rasulullah. Subhanallah. Ya Rasulullah!!!! Ramainya orang yang merindui lagi mencintaimu ya Rasulullah.... berhamburan airmata ini kala nak masuk ke dalam, kenangkan nak jumpa Rasulullah. Dada mesti berdebar2 kala nak masuk Raudah tu kan. Tak dapat nak bayangkan lah bagaimana perasaan ini.

Jadi bila dapat masuk tu kira kami cam group last le jugak, walau ada gek le set2 jubah hitam sekali dlm group. MasyaAllah, dlm sesak2 ramai2 org bertolak sana-bertolak sini, kau akan rasa imposibble kau boleh sujud kepala kau kt situ. Dalam terkial2 tu mana le nak cam mana satu makam Umar, mana satu makam Abu Bakar, makam Rasul, last2 lambai2 je sambil mengucapkan salam, 'Assalamualaika ya Rasulullah, ya nabi allah, ya habiballah..." Pastu dlm ramai2 org kita ni tertunduk2 le nak cam mana le karpet hijau kelabu tu ye, sbb dia sekali ngan karpet merah tu kan. Bila dah spot tu arghhhh legaaa... mmg ada beberapa tiang dalam tu tp opcoz le aku taktau which one is what...so solat je lah as long as dlm kawasan karpet hijau kelabu tu. Huihhhhh nak bersolat tu pun dah cam takde ruang langsung nak berdiri, nak bersujud, nak rukuknya. tapi.. kasih sayang Allah Taala kepada ummatnya yg cintakan Rasulnya mengatasi segalanya. Miracle, miracle, ajaib, kau tetap ada ruang nak bersujud percayalah! Alhamdulillah, selamat aku bersolat walau kau boley rasa habisssssslahhhhhhh kepala aku kena pijak ni. But MasyaAllah, semua org selamat takde pun yg kena pijak kepalanya. As far as I know lah... wahhhhh taktaulah cemana nak gambarkan airmata yg hilang dek sbb pikirkan dosa2 kita masa solat dlm tu.

Sbb takutkan kak pengawas ngalau kitakan sbb bila tgk kita dok bertadah tangan, so kita pun berdoalah dalam sujud kita tu. Mintalah apa2 yg kau hajati dan pohonlah keampunan dari yang Maha Esa. Aku lepas bg salam tu terus berdiri lagi dan solat lagi. Pahtu aku ke belakang sikit uhhh sambil2 nak tunggu adik ipo aku selesai, aku semayang lagi 2 round sampai tatau nak semayang apa dah. Sampai aku tersasul solat tahajjud, apo kono tahajud siang2 buto??? hahaha ...betul, bila keadaan bersesak2 dan kau akan rasa a bit pushy sikit, cam nak kena cepat kang kena halau. Time tu plak dah nak masuk tengahari dan kaum lelaki dah nak masuk solat, depa pun dah bertempik, "Ibu! Ibu! Chepat ibu! Chepat!" hoihhhh mmg ar panic attack haha. Tamak ke? Ntah. Bila lagi nak rebut peluang. Masuk Raudah umpama pergi berjihad iskkkk...alhamdulillah apa yg dihajati dah dapat, so aku pulang dengan hati yg lapang, tp sikit ralat tatau mana satu makam nabi.

So I tried utk masuk the next night after Isyak prayer. This time cam longgar skit, takdek sistematik mana cam siang tu. So group dah tercampur2 dah once dia bukak kaw solat lelaki tu. Makkkk aihhhhh...berlari2 org ke sana. Bila masuk je kaw tu oihhhhh aku dah terkejut cultural shock sbb no ruang langsung nak bergerak. Asyik kena tembi ngan mak2 arab n turks je. Jap terhumban ke depan, jap ke belakang. Hadohhhhh aku ckp kehavoc-kan apakah ini ya Allah? bertempik2 berteriak2 org. Kesian betul yg bawak anak2 kecil. Aku nasihatkan baik toksah le bawak bb dlm ni, takut terhimpit/ or boley jadi jatuh takut kena pijak adooohhhhh kesiannya. Niat aku mlm tu nak tgk makam Rasul setelah bertanya2 org masa siangnya, dah dpt tgk kurang lebih mana mimbar/mihrab/makam walau dari jauh rasa lega, hanya mampu melambai saja ya Rasulullah. Pastu nak sembahyang adik aku ajak blah, sbb tak tahan dgn craziness of people.

Kalau semua bertolak ansur aku rasa tak le jadi cenggitu. pengawas pun dah pening pala. Last2 malam tu aku jadi tukang block org je, cover org, aku kesian tgk ada 2 kak Arab muda semayang pahtu dah tak terkawal keadaan 'traffic', so aku tolong block org dr terpijak depa. Ada sekali budak kecik didukung ibunya, dah nak terjatuh depa, so aku buat hadang takut org pijak. Sekali lagi masa nak kuar ada makciks terjatuh, sorang terjatuh makna kata sume ler tumbang. Tapi Allahkan Maha Pengasih, sekali ko terjatuh ramai org akan bantu ko bangun balik, eventhough ko tgk ramai gek yg selfish. Aku klu tgk masa tu rasa mcm ohhhh habislahhhhh ada gek le yg pingsan terpijak ni. So ramai gek came to the rescue, ye ler, buat le apa yg patut hajjiah. So malam tu aku pulang tanpa dpt solat. Cultural shcok habih. Sebab rezeki kami masa siang tu ari takle seteruk that night.

3rd time masa nak ziarah wada' (selamat tinggal), dah nak tinggalkan Madinah. Seddeyyyyy wehhh. Kita di sunatkan memberikan penghormatan kepada rasul dan sahabah2nya, dan beriktikaf dan solat tahiyyatul masjid di sini before meninggalkan Madinah. So after Subuh prayer I tak balik bilik, terus tunggu turn nak masuk Raudah. Alhamdulillah, this time cepat je dpt kuar. Org tetap ramai tp lebih feel rasanya dpt mengucapkan selamat tinggal di makam Rasul dan sahabah2nya. Dapat lagi buat 3-4 solat sunat kt situ.

Jadi itulah pengalaman aku masuk Raudah. Bersyukur atas pengalaman dan pengajaran yg dapat. Jangan lembik2 ye nak masuk sini. Kena tough sikit, klu dok lembik2 bagi org buat/pegi dulu tak kemana gok kita, rugi plak dah. Bacalah byk2 doa memudahkan urusan, "Allahu rabbi yassir, wala tu assir".

Sekian, maafkan diri ini sekiranya terdapat kesalahan maklumat/terkasar bahasanya. Babai. Jumpa lagi.

Comments

Unknown said…
Assalam Yong....
Wah! Panjang berjela jela penerangan ditanah suci. Very informative n interesting. Memang satu tarikan betul utk nk kesana. Insyallah ....I hope it is soon....
Yong Kamariah said…
Waalaikumussalam Kak Leeza.
Harusss panjangnya, jadik kenangan seumur hidup. Memang niat nak bagi org ke sana juga, insya Allah kak, Allah akan seru juga akak ke sana one day, saya doakan ye, amin.
Anonymous said…
Assalamualaikum kak...tnx bnyk2 penerangan nk masuk raudhah ni...bukan pew,trfikir kat nenek2,moyang yg x larat ni...apapun kne bykkan doa dan bersabar.Sbb tpt lelaki nk g Maqam Rasulullah SAW mmg x de masalah..tp bagi para Hajah x tahu lah pula sbb kita x nmpak apa citer di sebalik dinding masjid...
Yong Kamariah said…
w'salam Anon, sowi x perasan plak ada komen.
klu org2 tua don't worry, pegi masuk pakai wheelchair sbb dia khaskan org2 tua yg pakai wheelchair masuk dulu, dia akan susun wheelchair kt dlm tu utk solat bersama sorang pengiring, ni masa sianglah, masa malam tak pasti plak akak. Kt tempat lelaki mmg le tak masalah sgt tp tempat pompuan ni humangg aiii berasak2nya toksah citerlaahh
Anonymous said…
As salam.....saya suka baca catatan umrah cik...pandangan yg jujur melalui pengalaman yg sebenar...utk pengatahuan cik saya juga baru pulang dr mengerjakan umrah pada 12.5.2013 - 23.5.2013. Klu di beri rezeki lagi teringin lagi ke sana...mengubat kerinduan...in shaa allah..
Yong Kamariah said…
Salam Anon,

Terimakasih sudi singgah ye.
Begitulah pengalaman saya, utk saya kongsi kan bersama reader yg sudi singgah. Mahal pengalaman di sana, ye tak? kalau boley nak pegi lagi dan lagi... time pegi tu panas tak? masa kita pegi tu nak setat musim panas, habih sume pakat selsema dan batuk.
PESONA said…
Assalamualaikum Puan,

Begitu lah keadaannya apabila berada di Masjid Nabawi bagi kaum wanita waktu untuk ke Raudah amatlah terhad berbanding kaum lelaki di masa Mengerjakan UMRAH akan tetapi dugaannya lagi lebih dimasa musim mengerjakan HAJI...

Puan perlu lebih bersedia akan suasana tersebut sekiranya puan belum merasai suasana musim HAJI......
Yong Kamariah said…
Salam puan Pesona,

Tak dapat nak bayangkan kalau suasana musim haji, rasanya diberi kesempatan kali ini pun jadilah sekurang2nya merasa dpt solat dan ziarah dlm Raudah tu, kalau diberi peluang dpt haji dan andai diizinkan tuhan dan panjang umur, rasanya dah tak larat dah nak berasak2 camtu sbb mesti dah berumur time tu.
timakasih sudi singgah dan tak yahlah berpuan-puan pula terasa diri ini kerdil pula, panggil yong je pun takper, kita pun dah 39.
juwie said…
Assalamualaikum Puan Yong, Baca cerita puan saya tersenyum teringat pengalaman saya. Saya baru pulang dr sana. Rasanye pengalaman puan sama dgn ape yg saya lalui.First time experience berasak asak. Baru saya sdar knape ustz ckp ikat tudung kuat2 kalau tk bole trcabut. Ada mak arab tu dia kt dpan hujung tudung nye menjela tersangkut. saya tolong lpaskn. sedeh tgk mereka terjerit2. rinduuu sgt kt sana. mudah2an di jemput lagi kesana kelak. amin.
Yong Kamariah said…
Salam Juwie,

iskkkk tu lah pasalnya, masa memula masuk saya kata, kegilaan apakah ini ya tuhan? ramainyer org terjerit2 dlm tu kannn...klu tak tabahkan ati rasanya tak celusss dan tak semangat nak solat kt dlm tu
Mummy Dina said…
Allahuakbar..tak sangka sampai macam tu sekali keadaan kt raudhah ye..time kasih ye yong sbb share pasal ni..atleast sy dah ade gambaran serba sedikit tentang raudhah..tlg doakan urusan ibadah umrah kami dan anak2 dipermudahkan ye :)
Yong Kamariah said…
Salam Mummy Dina,

Timakasih sudi singgah. alhamdulillah, harap2 catitan saya ini dpt beri sikit panduan.
InsyaAllah saya pun akan pergi lagi bulan depan. Sama2 kita doakan urusan kita di sana dipermudahkanNya. Jaga anak2 elok2 masa di sana ye.

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA