Catatan Umrah 2013 : Part 2

.....cont. Di Masjid Nabi (AnNabawi)

 
Yang tempat terang tu ler roof top yg boley buka tutup tu, dok asek terpegun tengok tu je. Mmg saje je cari tempat kt bumbung dasar jakun ke haper haha.

 
 Sebelah saya anak buah, sebelah anak buah is Kak Zah kesayangan. nanti kita wat facial ye kak zah? Jgn taktau dia tu beautician. Pengurus kedai beauty n health akak aku gitew le. Umur dah 50 sungguhku tak sangka tp bila dia berjangok mmg tak caya ler dah 50 huhu. Eye bag aiol is dah hitam cam panda. Tak cukup tido tp no hal. Seronok punya pasal klu dah dtg sini.

 
 uihhhh ko ni nak beribadat ke bergambar? hahaha.. tak salahnya nak mengabdikan kenangan d inbetween waktu senggang uols. Dengan kekanda2 kesayangan hamba.

hamboihhh over lettew. masa nilah nak bermanjanya, nak jumpa setahun 2 kali pun susah, ko kt sana, aku kt sini, ko ada kehidupan ko, aku ada kehidupan aku. Sangat bermakna umrah pertama kali ini bila dpt bersama2 mereka. Mcm2 benda boley kongsi, ko boring ko dtg bilik aku, aku boring aku gi bilik kau (errrkkk setelah pastikna hb ko takdek kt dlm tu hahaha). Yg ala2 peluk aku tu adalah akak aku Kak Yah, ada misi dia dtg sini satu famili, 2 years ago kan dia dah kehilangan anakanda kesayangan Hazim. Menangis aje dia dtg sini. Masa sekali dia kt Al Haram, dia terdengar2 suara Hazim panggil dia. Toleh2 takde saper. Allahuakbar. Camanalah hati tak retak seribu?
 
 Tong-tong berisi air zam-zam di lorong2 nak kuar. Minumlah banyak mana nak minum. Aku kata ari tu kan if you wish small2 thing pun in sya Allah tuhan granted. Kadang2 kt sini jam pack. Ada sekali Kak Yah aku kata, hausnyalah...masa tu lalu mcm org tgh ramai cenggitu dan full org kt paip2 tadah air tu. Tetiba ada sorang mak Arab terus je hulur secawan air zamzam kt dia, Alhamdulillah.

 Mak aji ko, adik ipar (sebelah kiri), dan Kak Tie (sebelah kanan). Adik ipar aku ni rajin bebeno studynya kt sini, mmg dia fokus sesungguh. kengkadang masa tawaf kitaorang soh dia je baca doa2 ikut buku panduan tu sambil kami ikut.
 
Emak dan Kak Tie. Kesian emak, klu dia rasa ok kami bawa lah ke masjid, klu dia rasa uzur sgt dia lepak je lah kt bilik. Dtg sini nampak muda aje ko. Ahahha, Kak Tie aku ni dah ada 2 cucu.

Payung2 dah tutup.


eh bukak balik. Kegiatan tawarbeli amat giat berjalan. Saya suka konsep ini, after kita penat beribadah kita reward diri kita dgn shopping. Amat bagus.

Pastu ko jalan2 lagi... eh tetiba uols kan. Why lahhhhh they have to put it here? betul2 kt Mesejid wehhh. Aku dah menggeletor. Nak masuk jugak.


 Then one night after prayer I sneak out and melencong ke sini with my younger sister. Kami dua2 ada anak kecik. So ini sudah bagus. Lalu kami nampak Starbuck. Oh mannn...

 
 So I said.. heyyy I've gotta try this man! Ntah aper chino2 tahhh, punyalah sepah2 kak Arab muda2 beratuq nak beli ni. So aku dengan belagak cakap omputih dgn budak Starbuck. oih melawan tu ahahaha maksud aku cekap tu ckp BI. Maybe Pakistani kot. Sian dia, ada kak Arab ibu muda marah2 kt dia dlm bahasa Arab lerr sbb salah order ke apa. Aku kt belakang kak Arab tu. Terus ilang kompiden ko ahahahhaha...... Sekali tak reti nak order apa pun, ko ingat aku biasa arr lepak kt Starbuck mesia??? harghaaaammmm idok le pernohnya. Setelah aku terbaca artikel haram-halal kandungan tu terus aku tak yakin nak menerai. Kt sini alang sebelah mesejid nabi terus rasa kompiden man.

 
Balik2 semayang ramailah org jual quran utk wakaf dlm Masjid. Jangan lupa beli deh klu dtg sini, bertali arus pahala dpt dek org membacanya. In sya Allah.

 
Klu dinner lepas balik solat Isyak. Kadang2 laju kadang2 tak laju ehem ehem no komen lebih2 mihmih...
Aku rasa ni meal masa breakfast kot, ala2 nasi lemak tapi tak lemak. ikan bilis beso2 segedebuk, takde masa abang2 Arab/Pakis/Indon nak buang kepala, isi perutnya uols. Tapi makan laju jugek ni. Kekadang bila tak laju tu amik lauk kering2 je cenggini. Ari2 tgk ayam/daging boley rasa muak gek.



Ni satu hari Khamis, kami berpakat nak puasa, nak merasa puasa kt sana walau bukan ramadhan. Aku pun mmg niat nak bayo utang satuuuuuuuuuuuuuuuu je lagi ari pose ganti kt sini heheh. So ni masa kami tunggu Maghrib. Roti tu je lah beli kt food store berdekatan buat alas perut. aku klu kt mesia ko gilerrrr nak alas perut ngan roti je berbuka? kurang2 nasi 2 pinggan hahahaha.... pastu cari kurma tak jumpa. So aku kata klu ada kurma alangkahhhhh... eh, tetiba ada org bawak satu bag plastik kurma wat sedekah kt org kt saf kami tu. wahhhh bless betullah. Alhamdulillah ya Allah. Barokah masjid nabi ni. Tak rasa lapar pulak tu sampai ke Isyak. Roti tu pun sampai nak balik Mesia dok ada lagik. hermmm...

Jadikkan, lepas je solat Isyak, kami pun balas dendam uols. Kt depan hotel tu byk betul resto macam2 ada... makanan indon pun adaaaa. So kami pun pecah beli macam2. Ada beli nasi Arab (fuihhhhh terbaek dari ladang i tell you), ada beli apatah ayam yg ada tabur2 sayur hijau tu, aku beli ala2 KFC sekali kentang tu, adik ipo aku beli pizza (takde plak dlm gambo). Kenyang tersandar memasing berkat kenduri reramai haha..

okbai, to be continued, mak aji bz.

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA