Tuesday, August 24, 2010

Iftar 12 Ramadhan

Jadi, pada 12 Ramadhan tu nampaknya turn makcik lah plak jadik hos utk iftar. Kami tiga beradik kt Lembah Klang nih mmg amik turn tiap weekend jadik host. Jadik aku pun kira balas dendam lah ni masak ni walau dapur baru dah berkecai, maka gunalah dulu dapur lama. Masa hari Sabtu tu buka umah Kak Long, bibik Ersi nak ikut aku balik, baguih sungguh lah ia kata nak tolong2 aku. Maka aku sambut dgn dada yang lapang, jadik byk jugak kerja2 kt umah aku yg dia kerjakan, pesen tak dok diam nih sorang nih. Jadi berikut antara menu yg aku masak utk berbuka hari tu :


Sambal bilis petai... hai Cik Patin, nampaknya kita dah seri satu sama hihi...mmg mcm hot cakes lakunya nih, yg ini lincin dulu!


Dipadankan pula dengan gulai tempoyak, oleh kerana geng2ku tak mkn ikan sungai, maka cheq guna ikan kembung jek...sodappp n lincin juga nih, tapi kalau guna ikan kerisi merah lagik kaw!


Dan lagi...Sotong Sumbat Perpat


Terlebih rajin pulak nak masak lasagne, buleh ganti murtabak! Resepi di sini.


The best of the day...Blackforest Triffle


pagi2 dah siap2kan ia, masih terkenang2 lagik kt dia....


Ammar mcm ia2 je ngadap makanan, pose yang yok plak tu...pose setengah hari pastu menyasau carik makanan, nak tu, nak nilah...kejap2 bukak tv nak tunggu waktu buka...sbb klu makan dulu sebelum buka tak beli baju raya...tau takut!


(Tolonglah buat2 best!) Makan ala kenduri kt kampung, mmg best dpt makan ramai2 cenggini, meriah!

4 comments:

Aida Rezuan said...

Yong,

Waaaaaaaaaaaaaaaah! Memang tak syak lagik, Yong adalah pemenang.. bukang pengalah (bak kata Vince Akademi Fantasia tuh). Hehe!

Mai aiii Yong! Menggoda sungguh sambal petai dan segala menu yang di tayangkan! Nasib baik Yong tak buh tempoyak patin ke, mau saya gigit si mousey nih. Seronok and meriah nampak derang makan ye. Siap ada turn memasak gitu.

* bagus ada maid yang tak reti dok diam, maid akak saya.. keje dok diam jek, haru la pulak.

Yong Kamariah said...

Aida - haippp...jgn gigit2, nti batai pose kang! ia tiada pengalah, maka tertunailah hasrat dihati masing2 nak msk sambal petai, tak cukup ngan tu semalam koi masak lagik udang sambal petai hihi...

*maid ni nasib-nasib lahhh.. ada yg baik, baik sgt...ada plak dapat yg mcm hantu!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

memang tak menahan betul tengok semua tu !!!


bak meh sikit resepi lasagne tu..aku nak buat versi ko lak..

Yong Kamariah said...

rina - nti aku buat label resepi, dah ada dlm entry sebelum nih!

Sign Off

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Timeofmylife