Nak jadi apa?

Mengharap sinar dibalik buku..

Satu Malaya dah tau pasal rebranding (tiada kaitan dgn teknik rebonding) company aku ni.

Meh aku hikayatkan satu ceritera alkisah satu kapal yang belayar di tengah samudera luas. Setelah berbelas tahun pelayaran, kapal itu dinakhodakan oleh beberapa nakhoda. Satu hari nakhoda baru rasa kapal itu berat sangatlah, sukar untuk dia bawa laju2 ke depan. Jadi dia amik speed boat dengan the choosen passenger dan meninggalkan kapal tersebut terumbang ambing. Tak taulah nasib kapal tu sekarang, nak tenggelam ke, tunggu nakhoda baru repair ke, taktau. Juga harap speed boat itu selamat menuju destinasinya, jangan jadi cam titanic sudahlah dek melajukan dan memaksa enjin sampai enjin tak bergerak pada kapasiti sebenarnya dan terus enjin itu terbakar gedebom dan karam tgh laut. Sekarang anda tak paham, saya juga. Jadi jangan pikir.

Maka apa saya nak buat kalau saya tak bekerja? Atau di beri VSS atau diberi opsyen berenti atau nyah kau dari sini atau sendiri mau ingat, eh, apa2lah... Sebelum tu mari kita lihat apa cita2 asal saya...

Gambar sekadar hiasan

Cita2 asal tak ikhlas saya adalah nak jadi cikgu. Alang cikgu tanya aje apa cita2 kamu? Jawapan standard satu kelas nak jadik cikgu, peguam atau doktor. Maka cita2 tak ikhlas sbb ikut trend saya adalah nak jadi cikgu. Manakala cita2 ikhlas saya ketika itu adalah nak jadi model, peramugari atau newscaster ala2 Wan Zaleha Radzi sampai saya ulang2 praktis baca berita kt umah sambil pegang suratkhabar sambil dok kt tangga umah mak. Sume bidang glamer punya. Oklah, lagi 2 cita2 bidang glamer nak jadik penyanyi sbb minat kt Anuar dan Elina sampai merajuk sbb emak tak bagi nak buat rambut pesen Elina. Dan juga nak jadi pelakon sbb suka tgk Melissa Saila dlm citer PJ Holdings. Manalah saya tahu puluhan tahun lepas tu destiny saya jadik seorang yg saya tak pernah terpikirpun masa zaman anak2 dulu. Takdir tuhan kan.
Sekarang dah dewasa dan dalam keadaan camni aku sentiasa terpikir satu ni je dlm otak aku. Kerjaya murni seperti ini :
Gambar sekadar hiasan

Aku berkali2 termimpi jadik si penjual nasi lemak. Oh, aku tak pernah down grade karier ni, selalu aku pikir klu aku berenti keje aku jadik ini. Pacak payung depan umah sambil pakai spek mata Paris Hiltong dgn harapan org tak kenal terutamanya jiran kaya. Oh yea, jgn lupa pakai tudung Indon yg ada bunga ros kaler biru timbul kt awning tudung itu dgn labuci besar duit syiling 20sen bertaburan. Dan pakai tshirt merah kuning jersi Selangor atau Hari Keluarga tajaan Milo.
Aku pernah tanya kt encik ok tak aku jual nasi lemak depan umah, encik angguk, tak pasti sbb bagi moral support atau sbb sekadar layan menyembang sambil mata tengok Astro Awani. Aku kata baguslah, nti klu dpt sambutan, aku tak menang tangan boleh dia tolong aku wat keje packaging. Otomatik sahaja encik cakap "iihhhhh tak nak, malu, malu......!!!! Ok, sekarang aku tau tadi dia berada di tahap separa sedar.


Opsyen kedua : Jual eskrim Malaysia, laku gek ni.

Ini aku terpikirkan saat aku amik anak kt sekolah, yelah, dah tak keje kenalah hantar dan amik anak sendiri kt sekolah. Sambil tunggu budak keluo sekolah bulehlah bukak but kete kancil sambil laung 'eskrim! eskrim! Sure bertabur budak dtg ni. Indon yg jual eskrim mat kool atau eskrim roti sambil hon2 tu mesti makan hati punyer. Tak yah pakai loceng klu dah ada pelanggan setia. Oh yea, mungkin boleh pakai spek mata hitam Posh spice pula kali ini sambil bergaya bersandar tepi keta. Oh yea juga, mungkin boleh ambil upah hantar anak2 org ke sekolah yg sama direction ngan sekolah anak. Clever girl.



Opsyen ketiga : Jadik nanny


kriteria : Nak amik budak yg dah tak baby dah, 3 tahun ke atas sbb dah 8 tahun hilang skil layan baby. Dan tak buas cam Ammar masa kecik dulu. Dan boleh amik cuti bebila. Tak boleh gayanya ni. Sbb? Aku yang kaki berjalan dan renang gaya bebas ke sana ke mari.

opsyen keempat : Working@home, apa tu?

opsyen kelima : masak katering, lomah eden....

opsyen keenam : goyang kaki dan makan lauk ikan kering dan sambal bilis hari2



So, nak jadi apa? Tak tahulah nak jadi apa, serah jelah kt Dia.





Sementara boleh goyang kaki sambil mengglamerkan diri.

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA