Masa kecil

Facebook sgt magik dan wonder, cam lebih kurang yg duda boleh jumpa janda, and vice versa. Kita juga boleh jumpa gambar yg kita dah sepah ke mana ntah sbb tak prihatin langsung nilai dia 25 tahun akan datang. Mungkin juga kita boleh jumpa kucing kita yang pernah kita buang dulu2 sbb kerjenya beranak je. Gatai punya kucing. Kita juga mungkin jumpa Uncle Havinder bekas jaga sekolah dulu. Kita juga boleh jumpa gambar kita zaman tgh hingus meleleh dan comot giler. Kita boleh jumpa semua itu, say thanks to zaman ledakan maklumat.

Ntah camana aku boleh jumpa gambar aku zaman hingusan sbb- tak- cukup- vitamin- C dulu dlm FB ni. Puas aku kiak kt umah emak tak jumpa. Zaman tu dulu aku rasa kena paksa beli gambo kelas, budget cikgu sekolah dah penat upah jurugambar dtg sekolah takkan tak beli ye dak. Pastu aku bawak balik umah campak merata dan pegi main konda kondi atau baling selipar. Kesian je emak ada anak camtu, kalu akulah siap la aku piap budak tu. So tetiba aku jumpa classmate sekolah rendah dulu, kira teman sekampung la gitu. Sangat hebat dia tu, seorang yg archivist sbb simpan elok2 gambo dulu kala. jadi dapek la balik eden gambo yg eden cari2 tu, kalu ada masa aku nak soh si jurufoto umah aku reshoot balik atau buat apa2 yg patut lah. so layankan aje gambo kecik2 aku ni.

Gambo darjah 3, 9 tahun le kiranya. 1983, wah zaman Alleycats dan Sweet September kiranya ni. Jangan pura2 cari aku. Oklah, carilah kalau terer. Oh yea, masa ni aku semedang je dapat no cam 30/34. Tapi magis masih dok dlm kelas terterrer of all yo!. Tengah gila kuasa main2 je masa tu, tak ingat nak belajar langsung, dah tu main copy je homework org sebelum loceng kelas bunyi. Masa tu aku selalu tertanya2 mengapakah orang selalu kena pegi sekolah? kenapakah budak2 pompuan kena tocang rambut ngan getah ikat nasi lemak style pokok nyiur kt tengah2 kepala? pathetic betul org kena gi sekolah tu, or so I thought.
Hint nak cari aku : Budak yg paling kepit cam pura2 nak bersanding tapi bukan pengawas. (oh, so Saloma hawhaw...)

Ni darjah empat, 10 tahun, tahun 1984. Mungkin aku dah kenal Azlina Aziz masa ni, atau Muhaini Suratman, atau mungkin juga Salamiah Hassan. Eh, tak kesahlah sesapapun, janji Syarifah Aini penyanyi evergreen sepanjang zaman. Taim ni ambik nak ko, no more playing around. Dapat cikgu yang nama dia cikgu Rahman Kechut (dlm gambar). Ye, mmg nama dia mcm tu. Tgk ejaan nama dia pun dah kecut apatah lagi berhadapan orgnya. Berjasa sungguh cikgu ini pada aku, dgn dialah aku kenal erti nak belajar. Taim ni boleh telan air liur je lah tgk org PJ, kitaorang struggle hafal sifir. Dia kasi chan 2 kali je hafal sifir, kali kedua fail, piap ngan pembaris panjang kaler kuning. Emak suka beno taim ni sbb aku dah tak meredah paya lagik, 24 jam aku hafal sifir! (tanda seruan ini bagi kesan effect pada ayat).
Sila rujuk budak pompuan chomel barisan kedua, no. 2 dari kanan, sejak aku kawan ngan dialah aku jadik lady like dan inspirasi nak belajo. Ok tipu, aku perasan diva nak mampus sbb kawan ngan top student sekolah taim ni.


Masa rombongan ke Pekan, darjah 6, 12 tahun dah. Cikedes betul muka aku taim ni.
Hint nak cari aku : Takdelah pulak.

Sekian.

Yang benar,

Pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas.
Pen merah pen biru, you marah I love you.

Comments

Popular posts from this blog

Sekalung Budi Segunung Intan....Happy Mother's Day!

STANBUL... HERE I COME!!! : PART 9 : SPICE BAZAAR & HAGIA SOPHIA

Catatan Umrah 2013 : Kisah Di Raudah